Vis enkelt innlegg
Gammel 25-07-17, 13:33   #20
Synnemor
Born to run
 
Synnemor sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 5.397
Synnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Reisebrev fra Nederland

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Ja, hvorfor kan du nederlandsk, Synnemor?

Moren min er nederlandsk og faren min bodde der i ca 10 år mens han studerte. Jeg har bodd i Norge hele mitt liv, men foreldrene mine snakket bare nederlandsk med meg til jeg var 3 år gammel. De regnet med at jeg ville lære norsk når jeg begynte å leke med andre barn i nabolaget. Bortsett fra at Synnemor ikke ville leke med andre barn da, for de skjønte jo ikke hva jeg sa Etter det ble det bare norsk på meg, og jeg glemte nederlandsken. Lærte gradvis nederlandsk igjen da jeg var på familieferier i Nederland i oppveksten og da jeg var 14 søkte jeg om og fikk dobbelt statsborgerskap. Fra 8. klasse og ut videregående hadde jeg derfor krav på morsmålundervisning i nederlandsk og avla eksamen. Av den grunn behersker jeg nederlandsk (selv om jeg snakker språket så sjeldent at jeg trenger en dag eller tre på å finne igjen flyten når jeg er i Nederland.)

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Å lese nederlandsk er jo riktig morsomt. Jeg behersker norsk, engelsk og delvis tysk, og det var forunderlig hvor mye vi kunne lese og i hvert fall forstå essensen av. Når de snakker derimot.

Kan man engelsk og tysk, skjønner man nederlandsk. Lettere å forstå det skriftlig, ikke minst fordi man blir så opphengt i g-lyden til folk som snakker nederlandsk at man ikke klarer å høre noe annet

__________________
1999 2001 2004

Never underestimate the strength of a woman who runs 26,2 miles for fun.
Synnemor er ikke aktiv   Svar med sitat