Vis enkelt innlegg
Gammel 24-10-15, 19:38   #3
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.060
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dine beste lav-FODMAP-oppskrifter eller tips om ferdigprodukter?

Jeg har spist lav FODMAP i halvannen måneds tid nå, har begynt å slippe opp litt og gjeninnføre noen ting, så ikke like strengt som i starten. Jeg spiser typisk:

Frokost: Mer eller mindre det samme som deg. I helgene lager jeg ofte Julianne Lyngstad sine cottage cheese-lapper og har frukt/bær og laktosefri yoghurt til. De er også supre som mellommåltid og passer med forskjellige typer pålegg så lenge en ikke søter dem. De står i boken hennes.

Lunsj: Salat, middagsrester, omelett med grønnsaker. Lager innimellom proteinvafler (står også i boken) og fryser ned, de er gode med pålegg. Bokhvetepannekakene hennes er også veldig gode med f.eks. kremost (Philadelphia har fått laktosefri variant) og kalkunpålegg.

Middag: Fisk, kjøtt, grønnsaker, glutenfri pasta, ris, egentlig nesten som vanlig (men jeg har jo spist glutenfritt i mange år, så jeg er vant til det). Mer protein og grønnsaker enn stivelse, ideelt sett. Du vet at hvis du steiker hvitløk i store biter i olje og så tar ut bitene og bruker selve oljen, er det greit? Da oppløses ikke oligosene eller hvadenåheter. Jeg gjør det en del. Toros glutenfrie brune saus er trygg, ellers lager jeg sauser med hermetisk og frisk tomat, paprika og det grønne på vårløk til f.eks pasta og pizza.

Til mellommåltider bruker jeg også cottage cheese-lapper, proteinvafler, energibarer (Lyngstad), yoghurt med bær, cc med bær, knekkebrød når jeg får somlet meg til det, riskjeks eller andre trygge kjeks.

Jeg bruker miksene fra Det glutenfrie verksted en del, særlig fiberbrødet. Det er lav FODMAP og veldig godt! Både loff- og bollemiksen er lav, og det blir skikkelig god gjærbakst som nesten virker "ekte"! De har også en browniemiks som er supergod. Jeg synes det er veldig greit med sånne mikser, jeg har ikke tid til å eksperimentere med å sette sammen meltyper osv. Hatting sine glutenfrie havrerundstykker er gode, og når du tåler havre er de innafor. De nye pitabrødene deres er også kjempegode, de har litt fruktose, men jeg har ikke reagert i hvert fall. Ellers er det noen oppskrifter på bloggen til Lyngstad, blant annet havrebrød med cc i. Cecilie Hauge Ågotnes har også mye godt i sin bok, som også finnes som ebok.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat