Tråd: Bilvalgkvaler
Vis enkelt innlegg
Gammel 30-01-14, 08:49   #10
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Bilvalgkvaler

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Vår gamle, elskede chrysler grand voyager 3,3 liter skrotes etter at jeg skled på glatt føre og tredde fronten inn i en stolpe (med vilje for å slippe å krasje i bilen foran). Vi fikk penger fra forsikringsselskapet, ikke mye akkurat.
Så har vi altså kjøpt oss en elbil Nissan Leaf til mannen som kjører ut og inn fra Follo til Lysaker hver dag. Vi skal derfor selge vår lille Toyota Yaris.
Behovet vårt da er en stor hoved familiebil. Vi er jo vant til enorm bagasjeplass, så jeg ser for meg at vi trenger skiboks uansett. Mannen vil ha en SUV, liker å sitte høyt. Han liker stor motor, som i helst minimum 2,2 liter og 155 hestekrefter. Vi har sett på RAV4 2014 executive 2,2 liter diesel som har litt større bagasjerom enn før og fikk tilbud på 460 tusen med hengerfeste og skiboks. Vi har kikket på Honda CR-V, Mazda CX-5, Nissan x-trail og Volvo XC60. Landcruiser er drømmebilen til mannen min. Den er ihvertfall for dyr.
Men så kikker vi på hytte å spleise på med min søster og familie og kommet fram til at vi kanskje skal legge oss på 350-tusen ish istedenfor på noe som er 1-2 år gammel.
Så RAV4 eldre modell får vi mindre bagasjeplass og 2013 koster det samme som vi fikk tilbud på 2014 modell. Ellers er bilene for dyre, for gamle, for et eller annet.
Hva kan anbefales?

Rav4 har jo kommet i en modell med 4WD, men noe mindre motor enn tidligere, som vel har en startpris på ca. 330 000 så vidt jeg husker. Ville ikke se bort fra at man her ikke ender opp med så mye over 350 000 kr ferdig levert hvis man ikke skal ha en så veldig velutstyrt modell. Er ikke mange uker siden den ble lansert med den nye motoren, så leveringen har vel kanskje ikke startet enda, men vil jo tro at man tar opp bestillinger alt. Er snakk om 125 hk dieselmotor, sett i forhold til bilens størrelse vil jeg tro at det kan fungere helt greit for svært mange.

Vil anbefale å prøve når det gjelder forskjellene mellom en del motorer. Å si at man vil ha et vist minimums motorvolum er bare tull, for man ender fort opp med å sammenligne ting som ikke kan sammenlignes og man har enkelte justeringer gjort i henhold til utslipp og avgifter der en motor på f.eks. 130hk og 150hk i praksis kan føles ganske like så lenge man ikke skal opp mot rødlinja. Mao - det man henter ut av effekt på turtallsområdet man i praksis bruker kan være ganske likt. Downsizing har i flere år her vært en trend, og en del kan uten problemer levere bedre ytelser fra en 1,8 eller 2,0 enn hva andre har på 2,2L.

Outlander blir jo ellers en bil i segmentet som er av dem med best plass. Siste generasjon kom som 2013-modeller på slutten av 2012.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat