Tråd: Bilvalgkvaler
Vis enkelt innlegg
Gammel 30-01-14, 17:03   #18
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Bilvalgkvaler

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Tusen takk for innspill, ventet jo litt på mrc som tydeligvis kan dette.
Nei, altså mannen min er sær og rar, han liker mye motorkraft og store biler. Derfor er Landcruiser en drømmebil. Så for han er det en real nedtur å kjøre en stasjonsvogn 1,6 liter, ifølge han selv. Vi skal etter planen ut å prøvekjøre noen biler hos forhandlere neste helg, så da får han kanskje kjent litt på forskjellene og kanskje får jeg han til å prøve noen han ikke kunne tenke seg i utgangspunktet.
Jeg har hørt flere skryter av Honda CR-V, så litt overraskende det du sier, mrc. Vi har ikke prøvekjørt den ennå.
Svigers sin outlander er ikke den nyeste modellen, tror kanskje 2011 muligens, den er ikke veldig utstyrt og har 2,0 liter som mannen mener ikke sparker så bra. Ellers synes jeg bilen er fin å se på og har fint bagasjerom og god størrelse inni.
Mannen har fordommer mot Citroen, Subaru, Peugot, Audi og BMW (de to siste mener han er priset opp på merke). Vi kunne tenke oss Volvo CX60, men tror den blir for dyr. En venninne skryter veldig av sin Volvo V70 på vinterføre.
MRC, vet du noe om Subaru Outback 2,5 liter? Sett på 2012-2011 modell.

Husk at det i dag gjerne hentes like mye effekt ut av en 1,2-liter som det for noen år siden kunne være på en 2-liter. Motorvolum i seg selv spiller egentlig liten rolle. Og en liten motor med turbo vil gjerne kunne gi mer dreiemoment i det turtallsområdet man faktisk bruker. Tradisjonelt sett kan man jo si at man på små bensinmotorer måtte drive å jage høyt turtall for at effekten skulle komme - blir ikke helt det samme når man bruker turbo i tillegg.

Outback. Temmelig trøst sak - både på oppgitt forbruk og i praksis. Her skulle vel kanskje diesel være mer aktuell? Ser man f.eks. på 0-100 er jo 2.0l diesel med 150hk her raskere enn 2,5-liters bensin med 173 hk.

Liker Subaru på mange måter, men samtidig blir det litt "enkelt" på noen måter også interiørmessig. Firehjulstrekksystemet blir absolutt av de bedre og kvaliteten er ellers kjent for å være bra.

Men jeg vet ikke akkurat om prisen er helt forsvarbar på en del av Subarus modeller. Outback starter i praksis på over 500 000 i aller enkleste versjon og bare vinterdekk og leveringskostnadene - så kommer evt. tilleggsutstyr i tillegg. Da blir det vel raskt en bil som koster bortimot 400 og allerede er noen år gammel. Vurdering her er jo også hvor lenge man skal ha bilen - jeg vil tro at dieselversjonen fortsatt vil være enklere å få solgt senere enn bensinversjonen. Videre må man tenke vedlikeholdsutgifter ved å kjøpe en bil som blir noen år eldre.

Ingen erfaring med V70, men vil vel anta normalt gode egenskaper på vinterføre. er sånn sett ikke noe spesielt med den som skulle tilsi noe annet.

VG, Klikk eller noen hadde i fjorvinter en vintertest av en del SUV-er der det endte med at nyeste CR-V-en trengte noe hjelp i løypa. For all del - det er bedre enn en 2WD-bil, men ikke av de beste når det gjelder 4WD. Her er nok s

Problemet det jeg i hvert fall har sett på litt eldre CR-V i hvert fall er at den også kan bli stående å spinne på ett forhjul når det blir svært lite friksjon - altså ekstra glatt.

Honda har vel ellers ikke helt truffet med siste generasjon i forhold til egenskapene og prisen konkurrentene har. Nye CR-V kom i en versjon ganske nylig med mindre motor og bare 2WD - den er i den versjonen vel omtrent like dyr som en ny Rav4 med 4WD og noe lignende motoreffekt.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat