Vis enkelt innlegg
Gammel 10-12-07, 18:39   #23
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Oppskrift på rød saus til riskrem

Rød saus: Lages av sterk saft og jevnes med litt potetmel (eller maizenna om man vil). Kan ha i sukker dersom ønskelig, men sterk saft bruker å være søtt nok.

Riskrem: Koker opp vann og grøtris lar det koke i 10 min ca. (Her ble jeg plutselig litt usikker, bruker å lese oppskrift på pakken, og har ingen i skapet for tiden) Har i halvparten av melken gir det et oppkok, og putter hele gryta i ovnen (den trenger ikke stå på). Lar den stå til neste morgen. Tar ut gryten og setter den på platen og har i resten av melken (mulig litt mindre, pass at den blir passe tjukk). Koker den forsiktig opp, dersom deler av grøten skal spises som grøt, tar jeg i fra det som skal brukes til risgrøten før jeg salter grøten og serverer den. Lar grøten kjøle seg på benken.
Pissker kremfløten sammen med litt vaniljesukker og litt vanlig sukker til passe tjukk krem (ikke for stiv, da det kan være fare for at riskremen skiller seg). Blander kremen inn i grøten, blandes forsiktig inn. Mengder grøt og krem, må nesten smakes litt til, personlig liker jeg den best når det blir mer grøt enn krem, men dette er en smakssak. Jeg er også glad i mandel smak i riskremen og har derfor i noen dråper mandelessens, mannen derimot liker det best med vaniljesmak og vil heller ha oppi vaniljeessens. Så vi bruker begge deler (dog ikke samtidig).

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat