Vis enkelt innlegg
Gammel 18-11-19, 23:14   #23
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan finne en "bunadsyer"?

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Jeg tipper Fløyel har noe å komme med her. #venterFløyel.

Alle som kan faget er å anbefale. Jeg syr for en av dem som er nevnt i tråden i hektiske bunadsperioder. Hun har mye å gjøre så der anbefaler jeg at du booker tid i god tid før du skal ha den klar.

Mange av bunadene som kommer inn til omsøm er arvestykker, derav kan de avvike fra "originalene", Hardangerbunaden som også kalles "Nasjonalen", ble sydd av kvinner over hele landet tidlig på 1900-tallet, finnes i utallige varianter, sydd i forkant av unionsoppløsningen for å bevise at Norge var et samlet land, i denne perioden var det materialknapphet, derav også "mangler" ihht dagens drakter. Historien og affeksjonsverdien stiller sterkere enn det politisk korrekte, også for bunadstilvirkere. Husk at folkedrakter, som Hardangerbunaden er, var alt fra daglig plagg til brudeantrekk.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>

Sist redigert av Fløyel : 18-11-19 kl 23:30.
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat