Vis enkelt innlegg
Gammel 06-10-17, 12:49   #48
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.270
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: For lite flisespikking i norsk skole?

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Eg las dette og oppfatta det heilt klart som eit eksempel. Ho skriv om og/å-feil og siterer materialet frå skulen.

Utover det syntest eg heild kronikken bare var merkelig. Det var eit samansurium av alt. Nå er den finske skulennkjent for åmha ein modell som gir mykje læring, så ho kunne skrive mykje av det same på ein heilt annan måte.

Ja, et sammensurium der hun fyrer løs i alle retninger, jeg er enig. Til og med antimobbearbeidet på skolen får hun til å bli merkelig. Og kanskje er det merkelig, hvis man kommer fra et land som kun vektlegger resultater og ikke det sosiale i skolen. Det gjenspeiler seg jo i resultatene, der Finland ligger høyt over de andre nordiske landene, men det sier lite om andre effekter. Det trenger jo ikke ha noen sammenheng med undervisningssystemet og manglende fokus på psykososialt miljø i skolen, men her er i alle fall fakta fra folkehelseinstituttet:

Sitat:

Selvmordsraten i Norge er i dag på omtrent samme nivå som i Island, Sverige og Danmark med 12-14 selvmord per 100 000 innbyggere. I Finland er antall selvmord per 100 000 innbyggere om lag dobbelt så høyt som i de øvrige nordiske landene.

Og da synes jeg det er litt pussig å fremheve den tilsynelatende trivselen og positive væremåten til nordmenn som noe latterlig og negativt.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat