Vis enkelt innlegg
Gammel 02-10-07, 11:37   #12
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.854
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Francis Meyers lidenskap. Diskusjonstråd

Du har sikkert lest De beste blant oss også, Elinblu? Den syntes jeg var vittig. Denne lo jeg langt mindre av. (Kanskje jeg rett og slett har ledd fra meg?)

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Det er artig at Langeland fletter inn en del realistiske elementer, synes jeg. F.eks. lo jeg høyt da jeg skjønte at alle invitasjonene til instituttseminaret var autentiske.

Ja, det syntes jeg var morsomt også. Spesielt siden jeg har eksakt samme forhold til litteraturviternes seminarer som Meyer har til lingvistenes. Jeg synes også de fleste reelle personene som er flettet inn, fungerer bra. Til og med Umberto Eco, frekt som det er.

Jeg får heller ikke taket på Nadia, men er litt uenig med meg selv om jeg synes det er en svakhet ved boka. Hele romanen er jo i ekstrem grad fortalt fra Meyers selvsentrerte og nokså mangelfulle synsvinkel, og ganske elegant gjennomført, synes jeg. Dermed får vi ikke vite mer om Nadia enn Meyer gidder å finne ut. Hun er vakker, hun er skarp (men gud bedre for et språk hun har ), det er høyst smigrende for ham at hun er interessert i ham osv. Samtidig hadde det vært mer tilfredsstillende med en tydeligere avklaring. Er det at hun visste om brevet så lenge, egentlig god nok motivasjon for den snåle oppførselen hennes?

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat