Vis enkelt innlegg
Gammel 09-02-18, 14:05   #19
Synnemor
Born to run
 
Synnemor sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 5.397
Synnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Kommer jeg aldri til å lære å løpe?

Det høres ut som om du veldig raskt får vondter når du løper. Det er det første jeg ville gjort noe med om jeg var deg, fordi vondter ofte er det som ødelegger kontinuitet i løping. Finn en fysioterapeut som er god på idrett og få en skikkelig undersøkelse der du får kartlagt dine weak links og om det er noe med kroppen din som gjør at du lett får smerter. Fysioterapeuten bør i ettertid sette opp et styrkeprogram som tar utgangspunkt i svakhetene dine. Styrketrening er utrolig viktig for løpere mtp skadeforebygging samt det å løpe teknisk godt også når man er sliten. Vedkommende kan også vurdere om det er noe med løpsteknikken din som gir smerter. God styrke vil ofte gi bedre teknikk. Tøying må også til.
Riktig kosthold er som Polyanna nevner også veldig viktig. Og søvn! Masse søvn!

Når det gjelder pulsen din - når du har 170 i puls som du sier du får med en gang du begynner å løpe, oppleves det som tungt? Hvis ikke, kan det være at du har veldig høy makspuls og derfor ikke ligger spesielt høyt i puls likevel.

Hvis du virkelig vil forsøke å bli en løper, ville jeg vurdert å bruke en PT til å lage et opplegg hvis jeg var deg.

Det å løpe 10 km på en time er det for øvrig faktisk mange som ikke klarer selv om de trener i åresvis. Menn løper i snitt 11% raskere enn kvinner på alle distanser, det må også tas hensyn til når man leser om definisjoner på løping.

__________________
1999 2001 2004

Never underestimate the strength of a woman who runs 26,2 miles for fun.
Synnemor er ikke aktiv   Svar med sitat