Vis enkelt innlegg
Gammel 27-05-07, 21:04   #7
Huldra
Ferdig!
 
Huldra sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 3.893
Huldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Legemiddelregning - kan du vise meg utregningen på dette?

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Fortynningsregelen: C1xV1 = C2xV2

C1 er gammel konsentrasjon og C2 er ny konsentrasjon.
V1 er gammelt totalvolum og V2 er nytt totalvolum.

45 mg/ml x 1 ml = 7,5 mg/ml x V2

V2 = 45/7,5 ml = 6 ml

Det betyr at du skal ende opp med et totalvolum på 6 ml. Ergo må du tilsette 5 ml til 1 ml.

Jeg har lært denne regelen: v1 er volum før fortynning, v2 volum etter fortynning. s1 er styrke før fortynning og s2 er styrke etter fortynning.
s1xv1 = s2xv2

Jeg har jo bestått medikamentregninga osv. men det er jo lenge siden sist jeg har regna på dette, og ville derfor trene før jeg er ferdig sykepleier om 2,5 uke.. hehe. Lurt ikke sant?

Det jeg ikke helt skjønner akkurat nå er hvorfor det er gitt at du skal gange 45 mg/ml med 1 ml.... siden det ikke står i oppgaveteksten.

__________________
98, 01, 08, (♥)
Huldra er ikke aktiv   Svar med sitat