Vis enkelt innlegg
Gammel 17-04-21, 13:46   #213
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Det er mange forskjellige potetsykdommer i Norge. Enkelte av dem kan føre til at gården får forbud mot å dyrke potet i 40 år. Det er ikke sikkert alle sporer og virus blir oppdaget før matpotetene er solgt. Og har sykdommen kommet i jorda, så skal det veldig lite til for å spre den videre til naboer. Det er nok at man går i egen hage, og så bortover langs et jorde, så har du potensielt spredt råte, virus eller potetål. Sertifiserte settepoteter har helt andre, og mye strengere regelverk å forholde seg til. Hadde det ikke vært reell fare, så tror jeg ikke noen hadde giddet å rette seg etter regelverket. Det hadde vært mye enklere for alle om man kunne fritt selge poteter til både dyrking og mat.

Det er nok et stykke unna "potatoe famine"-tilstander i Norge, siden vi har så strenge regler og såpass bra variasjon i sortene vi dyrker. Men jeg vil ikke være den som fører til at bønder i nabolaget får dyrkingsforbud, derfor anser jeg det som fullstendig uaktuelt å kjøpe annet enn sertifiserte settepoteter. Det finnes mye forskjellig å få fatt i - kjøpte nylig ganske mange kilo arielle på REKO-ringen i Follo. Den er lys i skinnet og ganske tidlig. Har også bestilt småknoller fra KVANN. Husker ikke helt sortene, men det var mye forskjellig morsomt.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat