Vis enkelt innlegg
Gammel 18-01-19, 13:34   #4
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.764
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva tenker vi om EAT-dietten?

Jeg tenker at man ikke bare kan tenke på kosthold bare i et globalt perspektiv, fordi forskjellige områder vil ha forskjellige forutsetninger for matproduksjon. Det er ikke noen tvil om at kjøttproduksjonen og den animalske delen av landbruket er alt annet enn bærekraftig i store deler av verden, mens det i norsk landbruk er ganske så bærekraftig å produsere kjøtt, fordi vi har mye mark som er lite egnet til annet enn beite og produksjon av høy. Det å jobbe frem en lokal matkultur, er vel så viktig som å tenke globalt.

Det å transportere grønnsaker verden rundt er heller ikke spesielt miljøvennlig, og jeg skulle ønske at fokus i større grad hadde vært på etisk, lokalprodusert og kortreist. Og på produksjon som ikke innebærer at man ødelegger det naturlige økosystemet. Hvis man klarer å fokusere på bærekraft på micronivå, vil gjerne macronivået følge naturlig etter.

Når det er sagt, så mener jeg at EAT er en viktig ny aktør.

For øvrig har jeg blitt mye mer bevisst på martmerking de siste årene, og har gått over fra å velge økologiske produkter til å velge produkter merket "Nyt Norge" der jeg har mulighet. Jeg velger Tine fremfor Q-meieriene, og lokale produsenter fremfor landsdekkene, der det er et alternativ.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat