Vis enkelt innlegg
Gammel 13-02-19, 13:47   #32
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.782
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lei av å være trett, endring i kosthold?

Som Floksa lurer jeg også på om det kan være mulig at du har søvnapné (pustestopp). Det har i og for seg de fleste, men sykdommen er over en terskel hvor man har ganske lange pustestopp, slik at kroppen ikke får oksygen og kommer i stressmodus. Over tid er det helsefarlig med alvorlig søvnapné. Overvekt, snorking osv. kan være indikatorer.

Men god døgnrytme er også viktig, og best resultat får man om man beholder rytmen uka gjennom, og ikke blir helt gangster i helgene. Kan være lurt i hvert fall i en prøveperiode.

Fysisk aktivitet - trenger ikke "trene" men gå en god, rask tur såpass at man får puls i hvertfall 20 min., iflg min lege.

Veldig glad i brødmat, selv, men samtidig skal det ikke mye til for å jazze opp måltidsplanen du nevner Litt ensidig og gir ikke så mye? Bruke mer fiskepålegg, f.eks. varmrøkt makrell/ laks, fiskepudding og reker, makrellitomat?

Skal man ha mat som er like enkel i farten - det liker vi - så er det som funker for oss å lage en pai vi bare kan ta en Slice av hjemme eller i matpakke ( vi er glad i spinatpai, masse deilig jern), fruktsalat, salat, pastasalat.. Svær bolle i kjøleskapet som man kan ha som tilbehør til varm mat, i farta eller til niste. Vi lager gjerne litt mye middag. Rester pakker vi ikke per matvare, men vi lager bokser med en porsjon i hver boks, som regel. Smækk i mikroen og vi har middag eller kvelds.

Var kjempetrøtt selv, jeg hadde søvnapne og også D-vitaminmangel.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat