Vis enkelt innlegg
Gammel 21-08-10, 08:04   #17
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan velger man hunderase?

Opprinnelig lagt inn av Noba, her.

Vi har sett litt på Nova scotia duck tolling retriver. Noen med erfaringer?

Nova Scotia'n er den mest "hypre" av alle retrieverne, og med tanke på hvor populære de er blitt de siste årene ville jeg fraråde rasen sterkt til førstegangshundeeiere.

Jeg har lang erfaring med hundetrening, og har sett altfor mange hundeeiere velge feil rase og få hundeeierdrømmen ødelagt på ganske kort tid.

Hvis kriteriene dine er en mellomstor hund, som er fin med barn, som lett blir lydig og håndterlig uten at du må jobbe så altfor mye med den ville jeg sett nærmere på Cavalier, Lagotto (hvis du ønsker en hund som ikke røyter), mellompuddel eller labrador (hvis du synes størrelsen er ok). Etter min erfaring er det svært få som ikke lykkes med disse rasene.

Sheltiene har det med å bjeffe, dessverre, og siden bjeffingen opprinnelig er en egenskap som er ønsket og verdsatt i rasen kan det være vanskelig å få bort, det samme gjelder gneldring mot fremmede.

Det finnes selvsagt mange hunder fra andre raser som man kan være veldig heldig med, men rasene jeg nevner over her finnes det svært få uheldige unntak hos.

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat