Vis enkelt innlegg
Gammel 08-10-08, 13:25   #7
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.689
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Varme desserter

Varm eplekake med is?

Min eplekake:
150g smør
150g sukker
150g mel
3 egg
2 ts bakepulver
2 ts vaniljesukker (ekte, altså)
litt melk (slik at røren blir jevn, ikke for tykk, ikke for tynn)
mye epler i båter (minst 5-6 stk)
perlesukker, kardemomme og kanel

Rør smør og sukker hvitt, tilsett egg ett og ett. Rør inn mel, vaniljesukker og bakepulver. Jeg tilsetter også litt kardemomme, bare en halv teskje, fordi jeg liker det.
Smør en rundform, bakepapir i bunnen. Putt røren i formen. Skjær opp eplene i båter, putt dem i en bolle med sukker og kanel og dekk eplene med blandingen. Dytt alle eplene over i formen.

Stek på 175grader i 35-40 min. Det kan også være godt med noen plommer eller rosiner i kaken.

Is med varm sjokoladesaus?

Is kjøper man ferdig.

Sjokoladesaus:
1 sjokoladeplate
1-2dl fløte
litt vaniljesukker
litt kanel
litt sukker dersom du bruker mørk sjokolade

Brekk opp en plate med sjokolade - den med fiken og mandler er dødsgod. Hell litt fløte i en liten gryte, og la sjokoladen smelte oppi. Dersom du synes den blir for tynn, bruk litt maisena eller potetmel for å tykne. (Jeg gidder aldri det).

Fruktsuppe?
Frukt etter ønske (2-3 epler i biter, noen plommer, litt appelsin, jordbær, pære etc etc)
Litt sukker (smak til)
7-8 dl vann
Vaniljesukker
potetmel/maisena (følg pakken)

Del frukten i biter, putt i en gryte og la koke til frukten er mør. Tilsett sukker og vanilijesukker, og jevn med maisena.

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat