Vis enkelt innlegg
Gammel 01-02-15, 19:54   #39
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.935
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bøker lest i 2015

#1: Grønne Gressganger av Mary O'Hara (bok #3 av 3, de to andre ble lest i desember 2014). Gjensynet med tenårenes yndlingsserie sto seg veldig bra, jeg likte den like godt nå som da. Serien avsluttes med ungutten Kens kamp for kjærligheten, både for jenta og hesten. Bøkene kan virke enkle på overflaten, men har mye skjult dybde.

#2: Novellesamlingen A Blink of the Screen, forfatter Terry Pratchett. Her er det samlet noveller fra starten i 1963 til 2010. Det var interessant å se utviklingen av forfatterskapet hans og helt andre sider enn mitt kjære Discworld. Kvaliteten er opp og ned, særlig de som er skrevet til conventions står dårlig på egne ben.

#3: Munch av Steffen Kverneland. Nå vil jeg på Munchmuseet igjen. Jeg likte denne, med tegninger og samtidige sitater og sikkert litt fri fantasi.

#4: Edison's Conquest of Mars av Garett Putman Serviss (1898). Interessant med gammel SF, astronomen Serviss har gjettet ganske godt om teknisk utvikling, selv om beskrivelsen av planeten mars stort sett var på trynet. Når det gjelder innbyggerne på mars har Serviss brukt klumper-på-hodeskallen-sier alt-om-deg helt ut i det ekstreme. Anbefales.

#5: The Science of Discworld IV Judgement Day (2013) av Terry Pratchett, Ian Stewart og Jack Cohen. Plottet er vitenskapen og logikk vs religioner og sagn. Inkluderer sitatet "Atheism is a religion like not collecting stamps is a hobby" av Penn Jillette.

Den siste boka drev meg til å gå løs på Heltens uleste Scientfic American årgang 2012! (Han har lest dem, de er uleste for meg.)

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat