Vis enkelt innlegg
Gammel 19-02-12, 12:42   #20
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Verdens beste glutenfrie boller!

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Jeg ville vel tro at man trenger mer gjær fordi at glutenet i hvetemelet (som lager finmasket nett som luftboblene gjæren utvikler, og ergo får deigen til å ekspandere) mangler. Glutenfritt mel har ikke fullgode egenskaper her, slik at man kompenserer med å bruke mer gjær -> raskere/større gassproduksjon?

Mulig, men eg meiner glutenfritt hever som heilt vanlig deig. Derimot er den mindre elastisk. Merker det når ein triller ut boller, eller kjevlar. Deigen er nesten som mørdeig - den kan dyttast i form, og blir der. Derfor får rå bolledeig mindre spenst på ein måte - overflaten blir mindre glatt. Og det som er fedig bakt har lett forå bli tørt og smuldrete. Gluten er det som gjer bakverk elastisk, men eg TRUR ikkje det påverker graden av heving.

Takk for oppskrift Ladybug - vi prøver denne Har ikkje Semper, men bruker det merket vi har i hus. Går sikkert bra det også

__________________
Jente 2003 og gut 2005
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat