Vis enkelt innlegg
Gammel 04-01-17, 16:15   #29
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.451
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: To wolf or not to wolf

Jeg er en kaffedrikkende bydame oppvokst på landet, som ser at dette er et problem som er mer komplekst enn hva folk med argumenter som "bøndene får jaggu se til å passe på sauene sine", eller "Helgesen kan få ha ulvene i hagen sin" ser ut til å forstå.

Jeg ønsker selvsagt at vi kunne ha både vill ulv og sauebeiting i utmark. Men det er umulig å løse det uten at det skader noen. Og da koker det ned til personlige meninger om hva det er viktigst å beskytte: Biologisk mangfold, eller bosetning i distriktene, norsk matproduksjon og bevaring av kulturlandskap. Og for å komplisere det hele henger også biomangfold sammen med bevaring av kulturlandskap, siden mange arter står i fare for å forsvinne når kulturlandskapet gror igjen. Men det er andre arter, som ikke er like store og flotte som ulvene, men som kan være vel så viktige for økosystemet. På toppen av det hele kommer det etiske spørsmålet om vi er i posisjon til å bestemme om ulvene skal få leve eller ikke.

Jeg blir nok aldri verken rik eller populær, for jeg klarer ikke å bli enig med meg selv om en klar mening, eller komme med et enkelt svar som jeg kan stå for. Så jeg holder meg stort sett unna diskusjonene, og kjenner at jeg er glad det ikke er jeg som skal ta denne avgjørelsen. En av de sakene der jeg rett og slett må svare "vet ikke". Problemet har vi skapt selv, ved å hindre ulven i å ha store nok sammenhengende områder å trekke i, og da kommer de for nær folk. Og nå må vi løse det på en eller annen måte.

Så what to do?

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 04-01-17 kl 16:26.
My er aktiv nå   Svar med sitat