Vis enkelt innlegg
Gammel 28-02-18, 14:23   #23
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøper du mat direkte fra produsent?

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Kan svare skikkelig på dette senere (blir litt kort tid nå), men kan ta noen stikkord: De bøndene jeg kjenner og som jeg kjenner til er ikke fornøyde med rammene jordbruk har. Jeg synes selv at det er mye "rart" i måten vi produserer mat på. Er det ikke merkelig at vi må importere tonnevis med soya fra Brasil til for til oppdrettsfisk? Samme gjelder kraftforbruken. Burde vi ikke ha produsert andre typer korn? (og burde vi ikke spist litt mer korntyper?) Er det ikke problematisk med monokulturer innenfor fjærfe?

De færreste bønder er fornøyde med rammene jordbruk har. Den regjeringen vi har nå gjør det ikke bedre. Men dette er politisk styrt, ikke styrt av samvirkeorganisasjonene.

Er oppdrettsfisk samvirkeorganisert? Jeg skjønner ikke helt relevansen for det i denne sammenhengen?

Når det gjelder kraftfor for husdyr inkl. soya kan du lese om det her. Det er ikke enkelt å kutte soyabruken helt hvis man skal ha kjøttproduksjon i Norge.

Sitat:

Årsaken til at Norge i mange år har vært avhengig av å importere en stor andel av proteinråvarene som tilsettes kraftfôret, er at vekster med høyt proteininnhold ikke har gode nok klimatiske vekstforhold i Norge og ellers i Nord-Europa. Norske jordbruksarealer egner seg best til å dyrke gras, og korn som bygg, havre og hvete. Det dyrkes derfor kun små volumer av ulike proteinråvarer.

Hva mener du når du skriver:

Sitat:

"Burde vi ikke produsert andre typer korn? (og burde vi ikke spist litt mer korntyper?)"

Graminor har over lang tid jobbet med foredling og videreutvikling av plantesorter (både korn, potet, engvekster, frukt og bær) tilpasset norsk klima. Veldig spennende arbeid som er verd å følge med på. Blant annet kan du lese følgende på siden deres:

Sitat:

Tidligere ble mye brødkorn importert fra USA og Canada etter at det hadde blitt dyrket der. Norge har de siste 20 årene vært nær selvforsynt med norskdyrket hvete til brødbaking. Selvforsyningen skyldes at norske planteforskere og planteforedlere har tilpasset norske hvetesorter til vårt spesielle klima. I to av de siste fem årene har brødhvete hatt for dårlig bakekvalitet, og Norge har igjen måttet importere fra utlandet. Utvikling av nye hvetesorter tilpasset norske vekstforhold er viktig for å opprettholde størst mulig selvforsyning av norsk mathvete.

Problemet de to siste årene har vært varme sensomrer og mer nedbør.

Monokulturer innenfor fjærfe kjenner jeg ikke til. Hva betyr det og hva er problemene knyttet til det? Selv spiser jeg svært lite kyllingkjøtt, siden jeg synes arbeidet med dyrevelferd der har kommet for kort.

Du startet denne tråden for å oppfordre andre til å kjøpe mer direkte fra produsenten. Det er selvfølgelig et greit standpunkt, men argumentene dine for at man skal gjøre det, synes jeg ikke holder og virker lite kunnskapsbasert.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat