Vis enkelt innlegg
Gammel 01-03-18, 09:11   #30
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.778
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjøper du mat direkte fra produsent?

Det hender jeg kjøper direkte fra produsent, det er typ juletre, honning, lefser. Gjerne til jul eller på markedsdager. Å kjøpe direkte fra produsent er hyggelig fordi det er hyggelig å gå på gård eller marked, men jeg opplever ikke at det er bedre varer eller mer høyverdig etisk eller ellers. Mange av dem selger rent faktisk også industriprodukter, importert edelgran og hvahardu ellers, så det er en butikk, lizm.

Som andre er inne på - jeg har vel så stor og større tillit til produkter fra samvirkeorganisasjonene, fordi de har kvalitetssystemer både på leverandører og varer og fordi "den norske bonden" hadde vært stein dau uten, hvis vi snakker om jobber det går an å leve av, og matproduksjon over hele landet. Samvirkeorganisasjonene er også betydelige politiske maktfaktorer, og etter det jeg ser rundt meg, kan vi takke bøndenes organisasjoner for at matjord blir bevart, at arealer til Landbruk, natur og friluftsliv ikke blir bygd ned, de jobber for energiøkonomisering, varmegjenvinning i drivhus, opplæring og utdanning både i jordbruks- og matfag (kokk, slakter, næringsmiddelteknologi og whatnot), tiltak for barn og unge både på bygda og i byene..

Det er kjempeviktig å ha samvirkeorganisasjonene som sterke faktorer, så forbrukere som ønsker å bevare norsk matproduksjon bør handle der. Så kan man godt ha en bondekompis for noen leveranser, for all del.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat