Vis enkelt innlegg
Gammel 03-03-18, 13:35   #39
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøper du mat direkte fra produsent?

For en spennende og lærerik tråd! Jeg har ikke fått lest alle lenkene, men det skal jeg få gjort.

Jeg er medlem av Koperativet i Oslo, et lite (nå har det faktisk vokst seg ganske stort) kooperativ som satser på lokalprodusert, økologisk dyrket mat, og det er frivillig drevet på dugnad. Men kjøp derifra og kjøp i butikk er to veldig ulike ting, og det ene utelukker ikke det andre. Mange av produsentene vi kjøper fra i Kooperativet leverer også til større kjeder, men vi kjøper ukurante kjøttstykker, suppebein og ting som ellers ikke ville blitt solgt, i tillegg til noen "luksusprodukter" som yoghurt fra gressfora geiter som går ute hele året, eller lokalt dyret quinoa fra småskalaprodusenter som verken kan eller vil selge gjennom store tilbydere. For meg utfyller disse to måtene å handle på hverandre ("direkte" fra produsent gjennom minikooperativ, og gjennom dagligvarekjedene).

Gjennom kooperativet tas det mer hensyn til årstidene (derfor blir grønnsaksposene om vinteren ikke fullt så spennende, det er MYE rødbeter) og kjøtt som ikke selges i vanlig butikk, og det syns jeg er en fin ting. Samtidig så ser jeg fordelen med store organisasjoner som man både kan utøve press på politisk og gjennom forbrukermakt, som har store nok krefter til å kunne kjempe på vegne av medlemmene sine, og som har ressurser til å f.eks. drive forskning og utvikling av bedre kår for både dyr og bønder.

Så ja, jeg kjøper direkte, men også "vanlig". Jeg ser ikke på det ene som bedre enn det andre, men syns det er bra at det er rom for begge deler. Det hadde blitt fryktelig trist om bare en av delene var mulig.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat