Vis enkelt innlegg
Gammel 20-05-11, 09:27   #10
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.888
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dere hundemennesker....?

Jeg har hatt mange omplasseringshunder og har hatt hund hele mitt liv. Generelt vil jeg si at det er mye mer jobb enn du tror og en helg er absolutt ikke nok til at du kan få en følelse av hvor mye arbeid det egentlig er. Da snakker vi om minst et par måneder med bikkja på heltid.

I tillegg kan man - også nokså generelt - si at det er noe å ta tak i med de fleste omplasseringsbikkjer. Jeg tenker at det ofte er en grunn til at noen skal omplassere hunden og det er ofte noe som ny eier må ta tak i og jobbe med. Jeg synes det kan høres ut som din potensielle hund har et problem i forhold til å være hjemme alene og det kan bli forferdelig slitsomt og krevende. I verste fall pådrar du deg en hund du må ha med deg på jobb og over alt ellers. Det trenger jo absolutt ikke være så ille, men jeg ville snakket med eieren og virkelig fått høre hvordan hunden oppfører seg. Still kritiske spørsmål og forsøk å lytte litt mellom setningene også. Eller be om å få ha hunden på prøve noen uker slik at du virkelig får forsøkt hvordan livet med hund generelt er og hvordan livet med akkurat denne hunden spesielt er. Da får også hunden tid til å roe seg hjemme hos dere slik at dere får et korrekt inntrykk av ham.

Når det først fungerer, er det helt fabelaktig å ha hund! Jeg kunne ikke tenkt meg et liv uten (har Rottweiler-tispe - også en omplasseringsdame), men jeg ser også at det krever mye. Jeg bruker nok minst en time bare på bikkja daglig, og mer i helgene. Husk også at det ikke er bare tiden du bruker på bikkja i seg selv, men også alt ekstra husarbeid den fører med seg. I perioder må vi f.eks. støvsuge daglig pga hundehår og skitt bikkja drar inn. Det er mye positivt med å ha hund, men også mye negativt. Det kan forøvrig ikke sammenlignes med å ha katt (som vi også har to av). En hund er mange ganger mer arbeidskrevende enn en katt.

Tenk også gjennom hvordan kombinasjonen barn og hund blir for deg. Jeg har store barn (yngste er 6), men tør likevel ikke la hunden være alene med barna. Jeg kan derimot la ungene være hjemme mens jeg går tur med bikkja. Mens barna var små, var dette et stort problem. Da måtte hunden pent vente til det enten passet å ta ungene med ut på tur (og bikkje, tvillingvogn og en storesøster ved siden av var ikke alltid en lett kombinasjon) eller jeg måtte vente med turen til jeg hadde barnevakt. Nå bor jeg heldigvis slik til at hunden kan slippes løs i hagen, men uten den muligheten hadde jeg hatt et gedigent problem. Det er ikke alltid en hund kan vente på tur (må man drite, så må man gjerne med en gang når man er hund), så du må enten ha mulighet til å slippe den løs i inngjerdet hage eller anledning til å gå tur når bikkja finner det for godt.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat