Vis enkelt innlegg
Gammel 13-03-16, 14:09   #3
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om pronomenet 'hen'

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg bruker det som deg. Og det håper jeg flere og flere vil gjøre, slik at det går inn i dagligtalen. Det er absolutt et ord som har manglet i den norske språket hittil, og som jeg har savnet.

Ja, eg har og sakna det. Særlig i jobbsamanheng, der eg har endt opp med å bruke 'eleven' og 'vedkommande' urimelig mykje. Då eg tok pedagogikk var det fleire som skreiv ei fotnote om at dei brukte 'han' konsekvent fordi 'eleven' var hankjønnsord, både i oppgåver og i fagstoff. Men eg misliker det og vil gjerne bruke 'hen' slik, viss det er innafor.

Samtidig vil eg ikkje uttrykke meg på ein måte som fråtar ei gruppe som allereie strever med at dei ikkje passer inn i språklege konstruksjoner «sitt» pronomen.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat