Vis enkelt innlegg
Gammel 17-09-06, 17:58   #25
Bequita
Walking in the air
 
Bequita sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.477
Bequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av m|nken, her.

Jeg tror nok barnehagen fokuserer på det siste du har skrevet. Det er ikke meningen at barnehagen skal begynne med matteundervisning. Fokuset er nok på å få barn interessert i tall, lære seg og benevne de og kanskje så smått begynne og regne hvis noen er moden for det. Det samme skjer med bokstaver og lesekompetanse.

Førskolelærere har gjennom utdanningen fått undervisning i matte gjennom et helt år og jeg vil tro de fleste pedagoer er rustet til den type kunnskap man da krever i en slik type setting. Nå er det ingen hemmelighet at dagens ungdom sliter mer med realfag enn tidligere, men jeg tror faktisk dette problemet kommer fra barneskolen og ikke barnehagen. Det er jo heller ingen hemmelighet at mange kommende lærere sliter med mattefaget på lærerhøgskolen.

Det er selvfølgelig bare bra å kunne sette tall på enkle ting som skjer i hverdagen, og hvis det er god pedagog som liker tall som gjøre det, blir resultatet helt sikkert bra. Men jeg mener fortsatt det er andre ting som er viktigere i barnehagen. Jeg er glad for at snuppas barnehage har lagt vekt på omsorg, sosial kompetanse og miljø i sin halvårsplan. Håper de klarer å gjennomføre planen. De skal blant annet være med på innhøsting av økologiske grønnsaker, være med på å lage maten og lære om kildesortering.

Det nok desverre ikke bare lærerstudenter som sliter med matematikken, og det er sjokkerende å være i den videregående skolen og se hvor dårlig man kan være og fortsatt få en toer i matematikk bare man er pliktoppfyllende. Lenge var det da slik at det var ikke så farlig om man fikk "nuggen" i alle fag, "man kunne jo alltids bli lærer." Det var bra at Clemet innførte krav om 3 i matematikk og norsk for å komme inn på lærerhøyskolen, håper det gjelder for førskolelærere også. Egentlig burde lista vært lagt mye høyere, i hvertfall nå som teorifag vektlegges mer, enda tidligere.

Kjenner en som begynte som lærer i første klasse i fjor, han var sjokkert over hvor lite tid de hadde til lek. De hadde rett og slett så mye fag de skulle gjennom. Og mange av dem er ikke fylt seks år engang. Litt trist, synes jeg. Det passer sikkert for noen, men ikke for alle.

Bequita er ikke aktiv   Svar med sitat