Vis enkelt innlegg
Gammel 17-09-06, 19:55   #27
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.485
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så mange morsomme tanker om matematikk!

Selv har jeg et ganske ambivalent forhold til dette med læreplaner i barnehagene ettersom jeg opplever læring som en indrestyrt og "naturlig" prosess. Med det mener jeg: Er det mulig å delta i dagliglivet uten å lære? Hvis man har 10 epler og 15 barn, vil ikke det at de voksne deler opp frukten automatisk gi en kompetanse i brøkregning? Selvfølgelig på et ubevisst plan, men alikevel er dette en erfaring som barna vil inneha og som de kan bruke ved innlæring av brøk. Samme med dette med å låne penger. Da har man automatisk fått en forståelse av negative tallverdier. Låner man to kroner og bruker de så er man skyldig to kroner, altså man har -2 kroner. Ja, nå tar jeg litt av her! Jeg mente ikke at ungene skal låne penger av hverandre i barnehagen.. Jeg bare mente at et daglig liv uten at man tilegner seg kunnskap og lærer er umulig.

Men nåja, i vår barnehage har jeg mer inntrykk av at de heller prøver å tilrettelegge forholdene for læring heller enn å direkte lære opp ungene. Og det er jeg volsomt begeistret for.

him er ikke aktiv   Svar med sitat