Vis enkelt innlegg
Gammel 11-05-18, 23:00   #2
arrow
Erfaren
 
arrow sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 802
arrow er litt kularrow er litt kul
Standard

Sv: Forbud mot granulat på kunstgressbaner?

Jeg husker når kunstgressbanene var i fåtall, det meste var grusbaner eller ekte vare. Det er nesten ikke en gressbane igjen nå, av praktiske årsaker mer enn miljømessige. Så lenge det er penger til det, er det neppe noen som vil gå tilbake til grus, naturlig gress koster å vedlikeholde, og det trenger hvileperioder.

Før var ulempen med kunstgress at fall og slikt resulterte ofte i friksjonsbrannsår, det er det ikke så mye snakk om lenger. Oppmalte bildekk strødd i gressmatten gjorde underlaget mykere og dempet problemene ved kunstgress. Brukte bildekk var sett på som positivt miljømessig siden det var gjenbruk. Det var også snakk om hyppigere infiserte skrubbsår i kunstgress, men det er også lenge siden jeg har hørt noe om.

Jeg antar at de vil finne på et brukbart alternativ om gummigranulat forbys. Kanskje det er mulig å lage et alternativ av mais eller soyabønner som brytes ned raskere? Er det mulig å behandle gummigranulatet slik at det bindes i gresset?

Jeg bor circa hundre meter unna en fotballbane, vi vasker og spyler gummigranulat selv etter rister og slikt ble installert i avløpene rundt banen. Det er helt utvilsomt at det fremdeles sprer seg utenfor tiltenkt område.

arrow er ikke aktiv   Svar med sitat