Vis enkelt innlegg
Gammel 19-11-20, 16:07   #8
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.392
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Internasjonale jule- og høytidsmatreiser

Malama, du kan godt få lov til å sette opp den matrisen.

Det er jo thanksgiving nå i dag, men vi tar middagen til helga, tenker jeg. Siden vi bare er oss tre blir det kalkunbryst i stedet for monsterkalkunene jeg vanligvis lager. Jeg tenker også at vi skal spise gresskarsuppe, men vi får fordele maten utover tre dager, tror jeg, for å ikke forspise oss helt.

Jeg tenker å gå for den enkle, men gode oppskriften til Samin Nosrat (hun med Salt Fat Acid Heat), og som egentlig er en veldig tradisjonell måte å behandle kjøtt på i sørstatene, der man marinerer i kulturmelk i et døgn. Syra gjør kjøttet mørt, og melkesukkeret karamelliserer seg på kjøttet under steking. Oppskriften er på kylling, men kan fint gjøres på kalkun eller kalkunbryst også.

Søtpotet-dip
3 mellomstore, bakte søtpoteter
2 ss druekjerneolje
½ medium løk, skåret i tynne skiver
1 liten fennikel skåret i tynne skiver
½ liten jalapeño, finhakket
⅓ cup ricotta
⅓ cup revet Parmesan
⅓ cup hakkede pekannøtter
1 ss limesagt (ca halv lime)
2 ts lønnesirup
1 ½ ts ansjosolje (valgfritt)
1 ½ ts salt, + evt ekstra for smak
½ ts løkpulver
½ ts vaniljeekstrakt
1 ts revet muskat

  • Stikk søtpoteten med en gaffel, og bak på 190 grader til den er mør, rundt en time.
  • Sauter løk, fennikel og jalapeno i oljen til den er myk og litt brunet, sett til side.
  • Riv av skallet på søtpotetene, og mos med en potetmoser. La det være litt tekstur.
  • Rør sammen alle ingrediensene. Smak til med salt, og server med tortillachips, salte kjeks, eller selleri og gulrotstaver.

Det blir selvfølgelig bisquits, og en grits casserole. Grits er amerikanernes polenta, så det går an å bruke i stedet.

Om jeg finner grønne tomater, så blir det noen fried green tomatoes, og vi går nok uansett for en enkel ruccolasalat. Og tranebærsaus, helt klart.

I tillegg vil jeg oppfordre alle til å lese litt om Thanksgiving, og at det slett ikke er en høytid for alle amerikanere. Det er en høytid for krigsherrene, de som slaktet de andre. Og i dag er amerikanske urinnvånere igjen rammet hardere enn vinnerfolket, med svært høye dødstall grunnet covid-19. Dette er en god anledning til ettertanke.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat