Vis enkelt innlegg
Gammel 03-06-19, 11:20   #21
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal vi ta bompengedebatten?

Opprinnelig lagt inn av løve70, her.

Her vi bor; to kilometer fra sentrum og midt mellom sentrum og Forus (der veldig mange av jobbene er), går det for eksempel kun buss hver halvtime - hver time på kveldstid. Da er ikke buss nødvendigvis et godt alternativ.

Det med at buss ikke er et reelt alternativ er noe som irriterer meg ganske mye i diskusjonen om bomring eller ei. Jeg synes forøvrig bompenger er helt ok, men er mot rushtidsavgift, fordi det i første rekke er dem som ikke har noe valg mht når de må kjøre til og fra jobb, og da gjerne småbarnsforeldre som allerede har dårlig nok råd. Eller aleneforeldre. Å si at man kan sykle eller ta buss går fint for dem med liten avstand og godt busstilbud, men det er virkelig ikke alle.

For min private økonomi er det ikke noe problem. Jeg har elsykkel, elbil, fleksibel arbeidstid, god lønn og store unger. Det hadde definitivt vært et problem om jeg hadde små unger, dårlig råd og skulle hente i barnehage. Jeg har lang vei til jobb og det tar fort en liten time om jeg skal reise kollektivt. Jeg hadde ikke kunne jobbe 100% og fremdeles rukket barnehagen.

Jeg synes vel egentlig bensinavgift hadde vært bedre. Da hadde alle betalt uavhengig av når de kjørte, og de som har råd til store, feire biler hadde betalt mest.

Som gammel transportplanlegger er jeg smertelig klar over at det koster å bygge vei, kollektivårer og sykkelstier. Jeg er veldig for at man satser på sykkel og kollektiv. Men jeg er veldig sterkt i mot at man struper for bil lenge før man får på plass alternativet. Jeg mener at «verdens rikeste land» burde forskutterer penger til kollektiv og sykkel, få bygget opp et reelt alternativ og SÅ gjort det dyrt å kjøre bil (gjennom bensinpriser, ekstra skatt whatever).

Og til slutt må jeg si at sånne «nok er nok»-grupper og bomring-partier gir meg krøller på ryggen. Når nok idioter står fram med hets og faenskap kan man bli tilhenger av både bom og rushtidsavgift på trass.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat