Vis enkelt innlegg
Gammel 26-01-19, 20:08   #1
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.324
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Spørsmål

Lagring av "husholdnings/familiedokumenter" digitalt?

Vi prøver å få et system i forhold til dokumenter og annet vi har lagret i permer tidligere. Før, når alt kom på papir, så var det "enkelt". Har flere permer med skilleark for alt fra selvangivelser de siste par årene, fakturaer og andre papirer for diverse bilhold (verksted/eukontroll), epikriser, husregninger, årsoppgaver, utbetalingsmeldinger for bidrag osv.... Skjønner? Alt som det av og til kan være kjekt å se tilbake på av nysgjerrighet eller for å sammenligne.

Nå er det kaotisk...
-noe får jeg i digipost
-noe i altinn
-noe som vedlegg i banken
-noe som epost
-noe på minhelse eller hva det heter
-noe på andre sider vi må logge inn på (feks forsikringer)

F.eks: Vi skulle finne spesifisert regning på sist komm.avgifter siden vi har fått melding om at de har gjort om på eiendomsskatten i kommunen. Vi var nysgjerrig på hvor mye det har økt. Men i banken finner vi bare hele beløpet. Kan sikkert finne det ut, men jeg blir lei av å ikke ha den samme oversikten.

Vurderer å begynne å skanne det vi får på papir fra nå i år, og slippe permer. Men hvordan går jeg frem enklest?
Dette er vedlegg/filer/dokumenter som både jeg og samboer gjerne vil ha tilgang til både å lagre og å finne frem. Og jeg er litt skeptisk til å lagre sensitivt informasjon på nett (jeg har feks stort sett bilder lagret på ekstern harddisk, vil ikke ha de i skyen) , men mulig det er ubegrunnet?
Jeg klarer nok å lage et mappesystem på ekstern harddisk der vi begge kan lagre, bare vi er enig om "systemet", eller bør vi prøve noe nettlagring, ev hvilke måte er best/tryggest?

Hva gjør dere?

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er ikke aktiv   Svar med sitat