Vis enkelt innlegg
Gammel 04-01-17, 15:21   #23
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.357
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: To wolf or not to wolf

Opprinnelig lagt inn av Java, her.

Jeg tror kommentaren i av Andreas Slettholm i Aftenposten kan være inne på noe. Det er ikke bare ulven i seg selv, men også at det som skjer er et symbol på en maktelite som bestemmer og setter andre til side.

Jupp, og jeg føler vel kanskje at de som ønsker mindre ulv har størst ansvar for å få dette på rett kjøl igjen. Men da blir jeg jo beskyldt for å være en pysete kaffelattetrikkende bydame som ikke setter pris på skytevåpen og ekte menn. Og jeg er for forvaltning altså. Ikke sånn romantisering av at ulven var her først og den er så pen og vill og flott (selv om den er det også!). Det føkka vi opp for lenge siden.

Opprinnelig lagt inn av Java, her.

Det siste spørsmålet ditt er kjernen og det som gjør det vanskelig. Jeg er for ulv, men jeg mener den må forvaltes. Hvordan og hvor mange ulv vi skal ha vet jeg ikke, men det er jo også det som er stridens kjerne.

Nettopp!

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

Jeg er bydame som sier ja til ulv, og jeg blir så inderlig provosert av sauebøndene som forlanger at sauene skal få gå fritt og fareløst i naturen. Det er jo de som har skyld i at så mange lam og sau blir tatt, som lar dem gå alene. Fint og flott med sauebønder, men da får de pokker se til at dyra enten er gjerdet inn eller at de blir gjetet på en eller annen måte. Det finnes hunder som er avlet frem til å passe på sau, se på Pyreneerhundene. Det er vel flere sau som blir drept av biler eller toget, er det ikke?

Jeg var der du er, men jeg syns ikke det er så enkelt lenger. Det er et stort problem i Norge at kulturlandskap gror igjen, og det fører til at vi mister mange arter. For å beholde kulturlandskap trenger vi beitedyr. For å kunne drive sauehold og faktisk tjene penger på det, så tror jeg ikke det går å ha gjetere? Korrekt meg gjerne om jeg tar feil. Ville gjeterhunder vil jeg IKKE ha gående løs alene.

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Der ulven er et problem er den et KJEMPE problem. Den kan ta ut 30-70% av saueflokken. Det er et enormt tap for den bonden. Men i landssammenheng er det lite. Uten at det hjelper den rammede bonden noe særlig.
Ulven utgjør ingen stor reel trussel mot mennesker. Men jeg hadde ALDRI latt ungene mine gå alene i mørket i områder med mye ulv. ALDRI!!

Dette er jo problemet; det reelle problemet og det følelsesmessige problemet. Det følelsesmessige tar for stor plass til at man får til en fruktbar diskusjon, sammen med det enorme fokuset på ulven framfor andre rovdyr, og framfor løsninger som gjør at man kanskje ikke kan ha sauehold alle steder man har det i dag, og hvordan man kan løse det andre steder der ulven ikke er så sentral.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat