Vis enkelt innlegg
Gammel 18-04-23, 15:43   #42
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.160
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lønnsoppgjøret 2023

Nå beveger jeg meg godt ut av det egentlige temaet her, men akkurat dette med kategorisering av økonomisk nivå er noe jeg gikk og tenkte på her om dagen; hva er det man egentlig legger i ordet «rik», liksom? Det er jo på ingen måte noe entydig begrep, og det er dessuten vanskelig å sammenligne direkte hvis man snakker om folk i helt ulike situasjoner.

Man kan sette opp kategorier ut fra samlet husstandsinntekt, så klart, men de virkelig rike har jo gjerne ikke lønnsinntekt og er sånn sett vanskelige å plassere. Hvor mye slækk man har i hverdagsøkonomien har å gjøre med hvor høye faste utgifter man har i forhold til inntekt og følger ikke direkte av hvor mye man tjener. (Og hvis man eier en mindre bedrift, så er jo på ingen måte verdien av denne penger man faktisk kan bruke, så det er ikke nødvendigvis rimelig å kalle denne verdien for personlig formue i en slik kategorisering.)

Jeg husker godt en FP-diskusjon for mange år siden om det med å unne seg kjøpekaffe og en og annen helgetur kontra det å oppgradere til større/dyrere bolig. Det skal veldig mye kaffe og temmelig mange hotellweekender til for å dekke opp de millionene som skal til for å øke fra, si, en middels treroms til femroms i Oslo. Så hvis man kunne hatt råd til litt større bolig, men ikke velger å prioritere det, kan man ha ganske mye større tant-og-fjas-budsjett (som mannen min kaller det) enn folk som tjener vesentlig mer, men har bundet opp midlene sine i fast eiendom. Og dermed fremstår man kanskje som rikere for folk som bare ser på fritidsaktivitetene og ikke har anelse om ligningsverdier.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat