Vis enkelt innlegg
Gammel 26-02-13, 12:56   #49
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Skolevesker til 11000

Opprinnelig lagt inn av HSJ73, her.

Jeg kjenner at jeg blir provosert (og denne tråden er egentlig bare en påminnelse) over at det liksom er så greit å rakke ned på Oslo vest og beboerne her. Det er liksom greit å være fordomsfull så lenge oppgulpet går i den vindretningen. Jeg bor på vestkanten, men er vokst opp i en bygd på Vestlandet. Også der var det merkepress da jeg var ung (på 80-tallet). Ja, det er muligens et annet nivå på Oslo vest likevel, og ja, det er elementer her jeg i mitt folkelige bygdesinn ikke er helt tilpass med.

Men tendensen til å skjære alle over én kam er tydelig og utbredt, og det er nesten på grensen til mobbing de holdningene jeg møter blant folk som bor andre steder i Oslo (og utenbys). Det er mulig jeg blir støtt fordi jeg ikkje kjenner meg igjen i fordommene, kanskje fordi jeg innerst inne er ei bygdejente fra Vestlandet fremdeles. Det var en tilfeldighet at vi slo oss ned på vestkanten i sin tid, og på det tidspunktet ante jeg ikke, i mitt enfoldige sinn, at øst/vest-polariseringen skulle være så påtagelig.

Oslo vest er så mangt. Noen har avsindig med penger, og barna deres kan flashe de dyreste merkene langt ned i barneskolealder. Og det er disse som viser i landskapet, antagelig. Den svære andelen "normalt" møblerte familier er det sikkert ikke så interessant å snakke om.

Greit å rakke ned på Oslo Vest? Herregud, jeg vil påstå media, inkl NRK i kanskje 1 av 10 tilfeller rakker ned og kategoriserer Oslo Vest i forhold til Oslo Øst. Nesten alt skit som skrives handler om Oslo Øst, det er ingen grense for svartmalilng om det så gjelder skoler, kriminalitet, integrering, levekår eller you name it. Nei vettu hva, JEG er fed up av svartmaling så om det kommer en liten artikkel innemellom som peker på en trend på vestkanten folk kan le av sier jeg bare - DEAL WITH IT.

Jeg er ikke fra Oslo engang men det går nesten ikke en dag jeg ikke himler med øynene over svartmalingen over Oslo Øst her til lands, både i lokale og nasjonale medier.

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat