Vis enkelt innlegg
Gammel 20-11-20, 13:34   #17
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.816
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Internasjonale jule- og høytidsmatreiser

Jeg kan legge inn noen av våre dansk tradisjoner.

Rødkål. Den er enkel og grei. Danskene spiser rødkål til julematen. Dette er innført med stort hell i vår familie også. (ikke si til noen at jeg kjøper ferdiglaget, du kan sikker google etter en oppskrift )

Brunede kartofler:
Dette er små poteter som får en runde i karamelisert sukker med masse smør, rett og slett. Serveres til mye av den danske julematen.


Lun leverpostei. Lag den selv eller varm den danske leverposteien fra butikken i ovnen. Serveres med bacon, stekt sopp og syltet rødbet.

Dansk julefrokost. En av de tradisjonelle store greiene i Danmark. Dette er lunsj. Her møtes venner, kolleger, naboer eller hva det skal være til masse deilig julemat i buffet og mase deilig øl og akevitt. Man starter forholdsvis tidlig på dagen sammenliknet med et norsk julebord. Men man avslutter ikke nødvendigvis noe tidligere av den grunn.
Mange av rettene kjenner vi godt. Det er sild, lun leverpostei med bacon og rødbeter, ribbensteg med sprø svor (dette er svinekammen, så den er vedlig lik ribbe) med de nevnte brune potetene og rødkål hønsesalat. Det er mange andre retter også, nevner barenoen. Det serveres godt brød til av ulike slag, både mørkt rugbrød og lysere brød.

Man drikker øl og akevitt. Den danske akevitten er ofte lys og serveres rett fra fryseren. En styggedom spør du meg. Gi meg heller god akevitt som ikke må serveres kald for at du skal orke drikke den. :brannfakkel:

Desserten er tradisjonelt risalamande med lun kirsebærsaus. Rett og slett riskrem med mandel servert med kirsebærsaus. Her skal også mandelgaven være. Det er samme tradisjon som mandelen i grøten.

Første lørdag i november hvert år slippes Tuborg juleøl. Det blir ikke jul uten.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat