Vis enkelt innlegg
Gammel 22-02-21, 12:50   #10
Bean
Erfaren
 
Bean sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 1.109
Bean er populærBean er populærBean er populær
Standard

Sv: Glutenfritt brød med attitude

Jeg bruker mest Semper mel og noe havremel/Jyttemel. Føler at jeg har lært dette melet å kjenne etter 7år med prøving og feiling. Jeg synes det er stor forskjell om melet inneholder hvetestivelse eller ikke. Lager mest rundstykker og helst eltefritt. Setter deigen kvelden før og bruker 1 ts tørrgjær og har i litt fiberhusk. Jeg har funnet en oppskrift som funker også lager jeg forskjellige variasjoner på denne (grove eller fine etter dagsformen). Dessverre noen ganger får man en overraskelse og resultatet blir ikke som forventet.

Om man ikke har hele natten til hjel så har jeg observert at med glutenfritt mel er at det er viktig å elte deigen godt. Bruke en kjøkkenmaskin eller lignende. Når jeg baker boller så bruker jeg deigprogrammet på en gammel brødbakemaskin. Tar litt tid, men da får jeg fin og luftig deig hver gang.

Prøvde meg med Møllerens mel i sommer til en kake da butikken var usolgt for Semper. Ble ikke samme resultat selvom kaker skulle være enkelt. Om du ikke baker glutenfritt ofte ville jeg holdt på det som funker.

__________________
2003 & 2006
Bean er ikke aktiv   Svar med sitat