Vis enkelt innlegg
Gammel 16-03-14, 20:44   #36
Engasjert
Stressa før
 
Engasjert sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.369
Engasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populær
Standard

Sv: Hvilke kjeler kan ikke brukes på induksjonstopp?

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Hvis det stemmer at kjøleskap er koblet på dette, så er det ulovlig vil jeg anta. Det kan løses ved at det er lagt opp en 20A-kontakt på kjøleskapet, for det er ikke lov å montere vanlige stikkontakter på kurs kraftigere enn 16A. Skulle dere få kontroll - og det stemmer at kjøleskap er koblet til 20A - vil jeg tro at dere får pålegg om utbedring.

20A-kontakt = samme type kontakt som man har på komfyrer/koketopp.

Er det også andre stikkontakter på kjøkkenet som er koblet til denne 20A-kursen?

Hvor mye det koster blir avhengig av flere faktorer - ikke minst konstruksjonen av huset med tanke på hvor kabel kan strekkes. Og her kan det jo samtidig være behov for å kanskje få lagt opp en kurs ekstra mens dere er i gang hvis det stemmer at kjøleskapet står på en 20A - evt. lagt opp en lovlig kontakt for å bruke kjøleskapet på 20A.

Videre vil det være et spørsmål om hva dere har kapasitet for på hovedsikringen kontra den generelle installasjonen i huset.

Hvor gammelt er sikringsskapet dere har i dag? Hvis dette er en del år gammelt - og f.eks. uten jordfeilsautomater - blir det nødvendigvis ikke så mye dyrere å bytte hele greia i samme slengen - og kanskje gjøre besparelser i henhold til andre renovasjoner man har tenkt å gjøre og andre ting som kan sette nye krav til det elektriske anlegget.

Anbefalingen blir egentlig å få noen elektrikere på besøk og få et prisoverslag. Er det et eldre elanlegg (f.eks. 20 år+) kan det være greit å få kjørt en elsjekk også og sett om det er annet som må gjøres samtidig.

20A-kursen har en trefas-kontakt og en vanlig enkeltkontakt på seg (til kjøleskapet). Resten av kjøkkenet står på en 16A-kurs. Da vi flyttet inn i 2005, opplevde vi ganske raskt at sikringen røk når vi belastet koketoppen for mye. I den forbindelse hadde vi elektriker her, men det er mulig at han aldri var bak ovnen og så at vi hadde mer enn komfyren på samme kurs.

Sikringsskapet har automatsikringer og jordfeilbryter, og er ikke så gammelt. Det ble ikke byttet da selve inntaket til huset ble økt (vi hadde for lite kapasitet inn, i forhold til alt vi belastet det med), og vi fikk i stedet et lite tilleggsskap ved siden av det opprinnelige sikringsskapet. Vi har hatt kontroll og har blant annet gjort en stor (og dyr) jobb med jording i kjelleren. Alt er selvfølgelig gjort av autorisert elektriker.

Jeg skal kontakte elektriker og få dem til å se på hva som må gjøres nå. Jeg har stor respekt for feil i det elektriske, så om noe ikke er "etter boka", skal det selvfølgelig sjekkes.

__________________
Mamma til fire unge voksne på 19-26 år
Engasjert er ikke aktiv   Svar med sitat