Vis enkelt innlegg
Gammel 30-12-15, 10:59   #254
Mrs. S
Bør lage seg en tittel selv
 
Mrs. S sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.648
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Den store kalkuntråden

Et tips for den som skal legge kalkunen i lake:

Finn ut hvor mange liter du trenger ved å plassere kalkunen i beholderen, karet eller hva du nå skal bruke. Finn fram et litermål og fyll opp til fuglen er dekket mens du teller hvor mange liter du trenger. Så kan tømme av en liter, og koke lake av en liter vann, salt, sukker, krydder og eventuelt eddik. Jeg brukte 50 gram salt pr liter vann. For 7 liter vann totalt ble det 350 gram. Jeg fant ut et det var bedre å finne en norsk oppskrift på lake bare for å få mengden salt pr liter riktig.

For å blande den konsentrerte laken med vannet, så lot jeg den avkjøle til lunken. Så tømte jeg av enda litt mer vann i beholderen hvor kalkunen lå og ventet. Dette for å få plass til å riste og røre godt rundt mens jeg blandet inn 3/4 av den konsentrerte laken. Så toppet jeg opp med litt mer vann og den siste resten lake.

Selvsagt kan en koke alt når en har funnet ut hvor mange liter en trenger, men de færreste har vel så store gryter at en kan koke 7 liter, og for ikke å snakke om hvor mye tid en slik blanding vil trenge på å avkjøles.

Sånn i ettertid, skal jeg bruke 40 gram salt pr liter neste år. Siden jeg var så nervøs at jeg nesten ikke fikk sove, på grunn av at jeg så for meg oversaltet kalkun.

Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat