Vis enkelt innlegg
Gammel 08-08-18, 16:40   #15
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.480
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Avfallssortering - klede med mikroplast

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Men altså, er gjenbruk verkeleg det beste, viss ein eigentleg forsøker å slutte å bruke eit materiale?

Litt usikker på hva du spør om, men jeg prøver meg på et svar: Ja, gjenbruk er det beste. Eksempelvis, hvis du har en fleecejakke som er laget av polyester, og kaster den i avfallet vil du ha like mye plast som går ut i naturen som om du ga den til Fretex og jeg måtte ha kjøpt et nytt plagg - som forurenser. Og bomull, ull og alle andre plagg er forurensende i den forstand at de koster å produsere. Hvis du gir den til Fretex og jeg kjøper den er gevinsten at mitt forbruk ikke er miljøproblem produksjonsmessig sett. Mikroplasten er der, uansett om du kaster eller gjenbruker den.

(Samme fellen som alle el-bil eiere går i. Det er bedre å kjøre rundt i en gammel bil, selv om den koster mer miljømessig enn en el-bil, enn å kassere den gamle bensin/disel bilen og kjøpe ny el-bil. Da har du nemlig kostet miljøet produksjonskostnadene til to biler, selv om elbilen er bedre driftsmessig)

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat