Vis enkelt innlegg
Gammel 05-10-16, 12:53   #28
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du smakt "Oumph!"?

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Jeg har lurt veldig på hva greia er med de kjøtterstatningene?
Vi fikk servert vegankalkun og veganskinke hos bekjente og jeg må si at jeg undres over hvorfor der ble tilstrebet å være så likt kjøtt?
Er ikke tanken at vegansk mat er "nok" i egen kraft?

Nå mener jeg ikke at det er galt eller noe. Jeg bare undret meg over hvor mye liksomkjøtt disse baserte kosten på.

Og så syntes jeg det var litt vanskelig å spørre.

Fordi mange (de fleste?) veggiser ikke er veggiser fordi de ikke LIKER kjøtt, men fordi de ikke vil spise dyr og støtte den industrien. Men de fleste av oss er oppvokst med, og glad i tradisjonelle kjøttretter, og da er det jo klart vi og vil fortsette å spise dette, men uten at vi støtter den industrien vi er imot? Det er jo ikke smaken og konsistensen vi er imot, men selve drapet av et levende individ. Og når vi kan få den samme smaken og konsistensen vi er glad i, uten at dette individet må dø, er det jo veldig bra at det finnes slike produkter. Jeg er oppriktig overrasket over hvor mange som later til å tro at veggiser er det pga. at de ikke liker smaken av kjøtt. Jeg tror det gjelder et ytterst fåtall.

Forresten så tror jeg vi kan begynne å se på disse produktene som egne produkter og ikke "kjøtterstatninger". Antallet veggiser er stadig stigende og slike produkter vil bare fortsette å komme i forskjellige varianter, og vil og bør nok etterhvert sees på som likeverdige med kjøttprodukter og ikke en slags erstatning. I Norge sees jo til og med tofu på som en slags kjøtterstatning, men det er det jo langt ifra. Asiatere bruker det gjerne sammen med kjøtt i de samme rettene. Tofu er forresten Europas mest undervurderte matvare, jeg skulle ønske flere nordmenn begynte å spise det.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat