Vis enkelt innlegg
Gammel 04-10-06, 20:00   #10
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Folk som ikke har barn vet likevel best

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Det er selvsagt alt for kategorisk å si slikt. Alt for kategorisk.

Men samtidig må jeg innrømme at jeg gir kollegaen din rett i mange tilfeller også, jeg. Jeg har gjort temmelig mange observasjoner av kresne barn de senere årene, og i veldig mange tilfeller våger jeg å hevde at det i stor grad er foreldrene som har skylden for at barna ikke spiser mer enn de gjør.

Eksempel fra virkeligheten: middag for venner med barn hjemme hos oss (og jeg har opplevd tilsvarende ved mange anledninger):

Jeg, mens jeg serverer: "Hva vil du ha på tallerkenen din?"
Barnet: "Hva er det for noe til middag?"
Jeg: "Det der er koteletter, det er brokkoli, det er poteter og det er minigulrøtter. Skal jeg legge på litt av alt til deg, så kan du smake på det og få mer av det du liker best etterpå?"
Barnet: "Ja vel."
Jeg legger på litt av alt.
Barnets mor bryter inn: "Det der er brokkoli, vennen. Det tror jeg nok ikke du liker."
Barnet: "Jeg vil ikke ha brokkoli."

Dette har jeg opplevd SÅ mange ganger, og blant ellers veldig oppegående foreldre. Selvsagt vil ikke barnet ønske å smake på ting som foreldrene i utgangspunktet tilkjennegir at de ikke vil like, og når jeg hører slike ting som det jeg beskrev over her, føler jeg meg ganske sikker på at foreldrene har fått akkurat så kresne barn som de fortjener. Og det er også helt åpenbart for meg at foreldrene ikke er oppmerksom på signalene de sender ut og at de selvsagt ikke gjør det bevisst.

Ergo: hadde foreldrene servert mat med den største selvfølgelighet og gått ut fra at barnet ville like alt det fikk servert, ville trolig barnet hatt lavere terskel for hva det var villig til å smake på.

Jeg sier absolutt ikke at alle som har kresne barn gjør noe feil. For all del, men jeg er temmelig sikker på at mange gjør det, og at mange fler kunne hatt grønnsakspisende barn om de hadde vært mer bevisst på hvordan de serverte maten til barnet.

Jeg er litt enig, ja. Vi hadde besøk av ei snuppe på 2,5 og hennes far. Mine barn fant frem tørrssildgodisen og bydde selvsagt frem til gjesten. Gjesten tok en og skulle til å smake da faren sa; "Dette liker du nok ikke". Den unge damen sa at hun ikke likte og smakte heller ikke.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat