Vis enkelt innlegg
Gammel 20-11-06, 15:06   #40
Michayla
Nysgjerrig
 
Michayla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
Innlegg: 2.456
Michayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Masse gift i vanlig frukt & grønnsaker

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Dette må du nok forsøke å dokumentere. Jeg må si jeg reagerer på at du sprer feilinformasjon og kommer med ganske drøye påstander uten å ha belegg for det. Og hvis du ikke vet hva du snakker om og faktisk lurer, ville jeg ha formulert meg annerledes.

For det første er jorda økologiske grønnsaker dyrkes i frisk. Den blir ikke pøst full av kunstgjødsel og sprøytemidler, den får naturgjødsel og natulige næringsstoffer gjennom de plantene som vokser sammen eller fra plantene som har vokst der før. Jorda får lov til å være en organisme, og den blir ikke bare tømt for næringsstoffer og gjennom den kunstige gjødselen tvunget til å yte mer enn hva som er bra for den.

At man ikke sprøyter eller bruker kunstgjødsel gir noe mindre avlinger, og grønnsakene blir ofte noe mindre. Men det er ikke de økologiske grønnsakene som er små, det er de konvensjonelle som er sykelig store. At grønnsakene får vokse i langsommere tempo, gir en større smaksintensitet og en annen og mindre vanndig konsistens.

For det andre; e-coli i økogisk mat? Det er, såvidt jeg kan forstå, mindre mulighet for å bli smittet av e-coli når det gjelder økomat enn konvensjonell mat. Økodyr stelles mer, rengjøres bedre og faren for husdyrmøkk i melk og kjøtt er derfor mye mindre enn i konvensjonelle store besetninger. I Norge generelt er det ingen e-colifare ved grønnsaker, og hvertfall ikke mer ved økogrønnsaker enn konvensjonelle. Så lenge du greier å vaske grønnsakene dine hjemme, er det absolutt ingen fare.


Hvis du leser det jeg skriver så ser du at jeg ikke kommer med en eneste påstand eller feil informasjon.

Jeg skrev at jeg har lest, men kommer ikke på hvor.

Jeg har heller ikke sagt at jeg kan noe om dette.
Jeg har bare lest om det jeg skrev, enkelt å greit.

Jeg kjøper litt økologisk, men det blir mindre og mindre da det er for dyrt og ikke smaker så veldig godt i forhold til "vanlig" produkter.

Jeg er heller ikke oppvokst med økomat, og er veldig sjelden syk.
Det samme med min mor, far og søster og min egen lille familie, det var en påstand.

__________________
•·.·´¯`·.·• •·.·´¯`·.·•

´*•.¸(*•.¸Gutt 99-01 og 03¸.•*´)¸.•*´
Michayla er ikke aktiv   Svar med sitat