Vis enkelt innlegg
Gammel 24-04-18, 21:50   #30
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.848
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Informasjon om førerkort og kjøreopplæring (gaflet fra konfirmasjonstråd)

KJøreopplærlingen har visst blitt delt pp i trinn. Nok en måte å sikre mange timer... men det er sikkert smart for det er mye mer trafikk nå enn da jeg tok lappen i 87.

KLippet ut fra Svein Svendsen. Man må helt sikkert være trygg på trinn 2 for å få lov til å ha kjøretimer for trinn 3 osv..
Opplæringen er delt inn i fire trinn:

Trinn 1: Trafikalt grunnkurs: Dette er obligatorisk for alle som skal øvelseskjøre, enten det gjelder privat kjøring eller kjøring med kjøreskole. Er du eldre enn 25 år trenger du kun førstehjelpskurs og mørkekjøringsdemonstrasjon. Du må alltid ha med kursbevis og legitimasjon når du øvelseskjører. Har du førerkort i en annen klasse er dette gyldig for å kunne øvelseskjøre. For eksempel mopedbevis.

Trinn 2: Teknisk del: Kurset inneholder tekniske øvelser som giring, bremsing, bakkestart, krypekjøring o.l. Denne delen må være gjennomført før en kan gå videre til neste trinn, og du må ha en veiledningstime for å følge opp dette.

Trinn 3: Trafikal del: Bykjøring der du får trent på vikeplikt, feltskifte, trafikklys, enveiskjørte gater osv. Her er det også en obligatorisk veiledningstime. Du må også gjennomføres et sikkerhetskurs på bane, samt starte med forbikjøring.

Trinn 4: Avsluttende del: Sikkerhetskurs på vei med 4 timer teori og 9 timer kjøring – totalt 13 timer. I dette trinnet begynner den selvstendige kjøringen.

Oppsummering

De obligatoriske timene/kursene utgjør i alt 36 timer og består av trafikalt grunnkurs med mørkekjøring, 2 veiledningstimer, sikkerhetskurs vei og sikkerhetskurs bane. Antall vanlige kjøretimer utover dette, avgjøres av den enkelte elevs ferdighetsnivå.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat