Vis enkelt innlegg
Gammel 13-11-08, 09:04   #15
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Rettferdig straff for drap?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Det finnes ingen rettferdig straff for drap. Kan man egentlig sette en straff i forhold til hva et menneskeliv er verd? Et menneskeliv er jo uvurderlig. Hva vil man da egentlig synes er rettferdig? Øye for øye, tann for tann?

Takk og lov for et rettssystem som ikke dømmer folk til døden! Det er umulig i mine øyne å få en rettferdig straffeutmåling. Imidlertid så mener jeg at det må være en større grad av psykiatrisk evaluering av de som dreper andre mennesker. Mange av de som utfører slike handlinger har jo ofte et eller annen antisosialt ved seg som utløser drapet.

Når det gjelder en fyllekjører som e ved sine fulle fem synes jeg at de årene innenfor murene er en ok straff. Han skal leve med drapet han gjorde i fylla resten av sitt liv, og dersom han er et rasjonellt oppegående menneske vil det gjøre det. Kanskje han til og med utvikler en psykisk lidelse i kjølvannet av at han har drept en tobarnsmor. Denne mannen kan i det minste komme tilbake til samfunnet og dermed forhåpentligvis betale erstatningen jeg håper barna blir tilkjent.

Opprinnelig lagt inn av Salt, her.

Poenget med fengselsstraff er jo at det skal være både individuell og almenn prevensjon. Muligheten for å bli isolert fra omverdenen skal virke som prevensjon på potensielle lovbrytere. For de som allerede sitter inne skal soningstiden ideelt sett virke som en rehabiliterende og resosialiserende prosess som skal hjelpe fangene å tilpasse seg livet ute.

Fengelsstraffen i seg selv skal være allmennpreventiv, den skal være en frihetsberøvelse og fangen skal dermed ha vide tilbud innenfor murene i håp om at fangen blir et nytt og bedre menneske. Det er ikke noe som er resosialiserende dersom man ikke snakker om åpen soning. For de fangene som oppnår dette på sikt kan man snakke om resosialisering, for alle de andre er det ren oppbevaring i de aller fleste tilfellene.

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Og det er vel påvist at lengre straffer ikke har bedre effekt enn kortere, med tanke på individuell/allmennpreventiv virkning. Det er innholdet i fengselsstraffen det i første omgang må gjøres noe med.

Veldig enig, det er store mangler i vårt fengselssystem, til tross for at det fungerer bedre enn i mange andre land, skremmende nok.

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Ja, den ser jeg. Men kan incest og voldtekt alltid kalles i affekt? Det kan være godt planlagte og overlagte handlinger.

Jo, noen ganger er det slik. Dersom en meget ung mann bestemmer seg for å voldta, han kjøper inn utstyret, velger stedet, ruser seg og voldtar en kvinne på det groveste skal vedkommende i fengsel? Dersom man sier det, hva vil man oppnå ved en slik fengsling?

  Svar med sitat