Vis enkelt innlegg
Gammel 19-12-13, 12:02   #3
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: [2013] 19. desember: Feier´n og musa

Og når så feier´n er rak i ryggenmed mot i brøstet og vett i panna og har klatret til topps etter at pipene er renset for sot og søren, ja da er som kjent også ”katten” borte og musa danser på bordet!! Hurra!

Morten Mus var så glad, så glad! Endelig var pipene ferdig renset, nå kunne julenissen komme på besøk - og da ble det jo jul allikevel, uansett! Han hoppet opp på kjøkkenbordet og danset av hjertens lyst. For ingen kunne vel stoppe julenissen nå som feier´n hadde gjort jobben sin og holdt utkikk fra den store julegrana, eller?

Til Morten Mus trenger du:
- En avdanket vante, fortrinnsvis en tynn, marskinstrikket en
- Nål og tråd
- Fyll (vatt, bomull ol.)

1. Ta en vante og tegn opp som på bildet. Jeg har tatt en venneløs vante som har ligget og dinglet i evighet, jeg antar det er flere som har noen av disse? Ta nål og tråd (forholdsvis en tråd i nogen lunde samme farge som vanten, jeg hadde dårlig tid og sydde med ferdig tredd nål, hvilket ikke ble helt heldig, men ... Sikkert en fordel med en litt mindre synlig tusj og. Jaudå.) og sy over eller rett innenfor strekene du har tegnet, før du klipper opp på yttersiden. Der to streker møtes må du sy to sømmer med slik avstand at du kan klippe opp mellom dem. Jeg klippet opp først, det var litt klønete viste det seg.

2. Ta delene du nå har; forhåpentligvis to armer, en kropp med ben og et hode. Vreng delene og fyll dem med vatt/bomull eller annen tilgjengelig fyllmasse, det være seg noe garn, stoff, dopapir osv. Så snurper du igjen på toppen av kroppen med nål og tråd, syr på armene med et par sting og til sist hodet. Når hodet er på plass tar du de to små bitene du har igjen og bretter til ører, som du fester tett sammen på toppen av hodet, gjerne samtidig med at du snurper sammen bakhodet.

3. Lim på en liten perle til nese eller tegn med svart tusj, og tegn på øyne og evt. værhår. Fest en trådbit i rumpa på´n til hale. Tataaa!

Her er det jo mange muligheter, bl.a om vanten er ensfarget eller mønstret, alt er lov. Ikke la dine sykunnskaper eller evt. mangel på sådan skremme deg - det er ikke mange stingene som skal til og jo skeivere, jo bedre!

God jul & happy juletrepønting!

Jeg donerer 25,- pr. feier og/eller mus, inntil 500,- kroner.

Dette hører med til historien: Jeg er oppvokst uten julestjerne i toppen av treet, for en av mine aller første juler viste det seg at stjerna var ødelagt og butikkene var stengt når pappa stod og skulle pynte juletreet. Det var jo litt krise det, men hva kunne man gjøre? Jo, man kunne rote litt rundt i alle kassene med ulik julepynt for å se om man fant noe å lage en provisorisk stjerne av, og visp der var den, feier´n! Av alle ting fant han altså en piperenserfeier som han for spøk festet helt i toppen av treet, tulla med at den hadde feiet klart til julenissen skulle komme og nå ville han sitte i toppen av treet og se når nissen kom ned pipa - og mamma synes jo han var helt urteit. Men feier´n ble sittende der og holde vakt resten av den julen han, og siden ble han fast inventar - ingen feier i toppen av treet, ingen jul! Jeg er fortsatt ikke helt fortrolig med stjerne i toppen av treet, slik vi selv har hatt de siste par julene på hemmebane etter at vi fikk barn, så nå tror jeg jaggu årets ferske feier skal få ta plass i stedet. Kanskje flere får seg feier i toppen av treet i år? Han kan jo sitte der sammen med stjerna også!

Vedlagte bilder
Filtype: jpg bilde 10.JPG (40,4 KB, 7 visninger)
Filtype: jpg bilde 12.JPG (41,0 KB, 8 visninger)
Filtype: jpg bilde 15.JPG (38,7 KB, 9 visninger)
Filtype: jpg bilde 16.JPG (57,6 KB, 20 visninger)
__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.

Sist redigert av Bomull : 19-12-13 kl 12:20.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat