Vis enkelt innlegg
Gammel 26-11-17, 21:24   #320
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.872
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Juletråden 2017

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg er gift med en som synes samfunnsfokuset rundt jul blir verre og verre, han mister julestemningen av det og synes julen har mistet mye av innholdet. Jeg skjønner hva han mener, og de siste årene har jeg sendt ut SMS-er om at vi kun kommer til å kjøpe gaver til de vi feirer julaften sammen med. Jeg setter stor pris på å både gi og få gaver, men jeg har ikke greid å kose meg med dette når jeg har opplevd det som en plikt. Vi har heller ikke store familier, noen av oss. Så jeg insisterer på å kose meg med klementiner og julemusikk, samt god mat og sosialt samvær.

Må bare legge til at dette aldeles ikke er fasiten for andre, kun for oss. Det er ikke ment som kritikk (vel, et gigaforbruk på samfunnsnivå er jeg kritisk til..). Det viktigste er at folk klarer å kose seg enten de gjør det slik eller sånn, og jeg er så glad og takknemlig over at det jeg skisserer fungerer for oss.


Jeg er enig i at det ikke er gøy når det blir en plikt. Vi gir bare gaver til nærmeste familie, dvs i tillegg til hverandre og egne barn gir vi til foreldrene våre, søsken, nevøer og nieser. Ingen andre, ikke engang venner (eller jo, jeg gir en liten gave til min beste venninne), annet enn hvis noen utenom disse feirer jul med oss. Det blir jo en del gaver likevel, særlig siden mannen har betydelig større familie enn jeg har, men vi har en enighet i familiene våre at voksne får symbolske gaver som ikke koster mye. Vi liker julegaver og koser oss med det, og vår løsning passer for oss. Vi liker julegaver, uten at det tar overhånd.

På generell basis tror jeg det er viktig å finne ut hva som passer en selv og ikke tenke så mye på hva alle andre gjør. Det er mange som føler på alt de "burde" gjøre i julen og sånn synes jeg ikke det skal være. Man må finne det som fungerer og gir julestemning for en selv.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat