Vis enkelt innlegg
Gammel 21-10-12, 20:37   #6
konsulenten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Noen som fermenterer?

Planen er at det skal bli godt, ja. I tillegg sunt. Det blir jo en slags gjæringsprosess med melkesyrebakterier, slik at maten blir probiotika rett og slett. Bra for magen. Også får maten lang holdbarhet på denne måten. Sauerkraut er jo noe som minner om vår surkål, men den er fermentert istedet for tilsatt eddik. Kommer vel opprinnelig fra Tyskland eller deromkring. Det står en fremgangsmåte her f.eks. men jeg har lest så mye forskjellig at det går rundt i topplokket. Ferdig etter en uke skriver noen, mens andre skriver at det tar 4 mnd. Også er det litt om og men med hva slags krukker man kan fermentere i, det skal helst ikke komme oksygen til for da kan det bli mugg, men det er ikke farlig sier noen, mens andre sier at da må man kaste hele skiten og begynne på nytt, men hallo - hvis det tar 4 mnd å komme dithen også må man kaste alt så vil jeg helst prøve å gjøre det mest mulig riktig fra starten for å unngå det og da trenger jeg personlig oppfølging.

Kimchi er forresten fermentert kinakål, nasjonalrett i Korea, kåret til verdens sunneste mat. Ikke vet jeg, men det smaker ihvertfall veldig godt.

  Svar med sitat