Vis enkelt innlegg
Gammel 11-02-07, 20:43   #3
Benmurphy
-
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.423
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Apocalypto" får ny aldersgrense

Jeg har ikke sett Apocalypto, men jeg er prinispielt uenig i dette. Hverken barneombudet eller 17-åringene han har benyttet som konsulenter har, så vidt jeg forstår, en filmfaglig bakgrunn som gjør at de burde ha noe de skulle ha sagt i enkeltsaker på dette området. (Klagenemda sier forøvrig noe lignende i sin uttalelse.)

Aldersgrensesystemet som benyttes på kino i Norge er etter min mening datert og uten hensikt i 2007. Det er i tillegg så uoversiktlig at svært mange ikke en gang har forstått det. Den som har skrevet artikkelen i VG har ikke forstått det; 11-åringer kan ikke gå på film med 15 års aldersgrense. Loven sier at underårige kan følge med foresatte på filmer med aldersgrensene 7, 11 og 15 når de er henholdsvis 4, 8 og 12 år gamle. 18-års grensen er absolutt. (Loven illustrer selv hvor lite gjennomtenkt den er med å inkludere mulighet for unntak for barn under et år.)

Ledsagerregelen ble, om jeg ikke husker feil, innført etter Spilebergs Schindlers liste, fordi en del politikere syns det var viktig at barn skulle få se denne. Da Ringenes herre filmene kom ville de ha den fjernet igjen. (Den eneste filmen disse menneskene hadde sett i mellomtiden var sannsynligivs Kristin Lavransdatter.) Det er mye synsing og tabloide utspill, og lite prinsipielt og faglig begrunnet som fremsettes på dette området.

Filmklagenamdas uttalelse er også denne gangen (jeg har lest alle) klar og forståelig, og den virker forsåvidt velbegrunnet. Samtidig har jeg stor tiltro til at Medietilsynet har den beste kompetansen på dette området i Norge, og syns egentlig hele klagenemda virker unødvendig.

Jeg skjønner at å avskaffe aldersgrenser helt neppe er gjennomførbart, men jeg syns virkelig at ansvaret for å vurdere om barn kan se en film skal overlates til foreldrene, og at regelen om at man må være 12 for å følge med på en film med 15 års aldersgrense skal fjernes.

Jeg syns imidlertid at filmene skal merkes bedre, og man kan godt være pliktig til å gi mer detaljert informasjon om begrunnelsen for aldersgrensen ved annonsering av filmen.

En forsvinnende liten del av det barn og ungdom ser av film foregår på kino. Foreldre har allerede ansvaret for hva barna får se. Jeg kan ikke se noen fornuftig grunn til at å ha en komplisert særlov kun for kinovisning av film.

Ben "chain saw massacre" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat