Vis enkelt innlegg
Gammel 21-04-18, 12:26   #10
Muad'Dib
Trapper opp igjen !
 
Muad'Dib sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.802
Muad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt likt
Standard

Sv: Valgfrihet til videregående skoler

Jeg jobber i et fylke hvor det siden i fjor ikke er fritt skolevalg lengre. Jeg personlig (underviser på en skole med studieforberedende) ser større forskjell i elevenes forventninger enn i deres faglige nivå, sammenlignet med før. Til dels søker flere elever nå yrkesfag (det er bra!), og noen skoler har med vekslende hell opprettet spesielle studieforberedende linjer (så i tillegg til musikk, dans, drama, breddeidrett og toppidrett, kan man nå også søke forskerlinje, entreprenørlinje og internasjonal linje) som man kan søke seg til hvis man vil være med likesinnede. Sist men ikke minst, så har privatskolene som tilbyr vanlig studieforberedende fag fått styrket sin posisjon ved å markedsføre seg mot elever med bra karakterer.

Så, som jeg ser det, er markedskreftene langt ifra satt ut av spill ved å avskaffe fritt skolevalg. Derimot får vi flere tilbakemeldinger fra elever som ønsker å få ta prøver om igjen når de er skuffet over karakteren sin, for det får elevene på privatskolene lov til, og elever som er veldig engasjerte for at de skal ha medbestemmelse uten nødvendigvis å forstå hva dette innebærer.

Jeg tenker at en del av problemene som Malkenes skriver om (og han utga jo bok om dette allerede i 2015) er måten skolene i Oslo blir drevet på. Uten å ta tak i dette, tenker jeg at avskaffelse av fritt skolevalg alene ikke vil hjelpe på utfordringene i klasserommet som han beskrev i Dagsnytt.

__________________
storebror 1997 og lillebror 2003
Moral er bra ! Dobbeltmoral er dobbelt så bra !!
Muad'Dib er ikke aktiv   Svar med sitat