Vis enkelt innlegg
Gammel 19-11-18, 12:38   #88
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lykkeland, da?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Det har vært en voldsom snakkis om denne sosiolekten til Pia her i det siste. Flere er i harnisk, og det kan jeg forstå, for ingen ville snakket sånn på den tiden! En ting er at det er lite autentisk, men det ødelegger faktisk for fortellingen, for klasseskillet var tydelig på den tiden, og språket var en del av det. Og det som gjør det ekstra spesielt, er at dette skillet forsvant med «oljå», i motsetning til i Bergen, Trondheim og Oslo. NRK tok et bevisst, men etter manges syn et feil valg. Språket er en utrolig viktig del av dennne historien, og de burde ikke tuklet med dette.

Det er jo faktisk veldig interessant, og kunne kommet klarere frem om man hadde fokusert mer på språket. Språk er jo en veldig "synlig" klassemarkør, i større grad enn klær og utseende, for det kan jo "alle" skaffe seg. Man kan ikke nødvendigvis skaffe seg riktig dialekt.

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Aslak Sira Myhre:

«Han mener «Lykkeland» skaper et falskt bilde av fortiden.
– Det store klasseskillet som var i Stavanger blir dyssa ned når de snakker det samme språket. Noe som var utenkelig på den tiden. Vi klarer heller ikke forstå de kulturelle funksjonene som oljen har hatt i Stavanger.»

Men jeg syns dette er å dra det litt langt. Jeg syns klasseskillet i serien er ekstremt tydelig. Det hadde vært gøy om de kunne brukt språket mer aktivt, og de kunne synliggjort kulturreiser og slikt på flere måter enn det rent visuelle, men at det fjerner all forståelse tror jeg bare de som kjenner dialekta svært godt mener. Men for all del; hadde det vært snakk om Oslo så hadde jeg sikkert vært i harnisk selv.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat