Vis enkelt innlegg
Gammel 09-10-06, 14:02   #1
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring
 
Gremli Skremli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På rette sida av elva
Innlegg: 3.514
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Las lecciones de español - Spanskleksjonene

Velkommen til spanskkurs!

Introduksjon, bokanbefalinger og linker.


Spansk er et verdensspråk som blir snakket av rundt 400 millioner mennesker, så nå var det sannelig på tide at du også lærte det. I Norge er spansk i voldsom vekst, og skolene sliter med å skaffe nok lærere. Det blir også stadig mer etterspurt i næringslivet.
Som dere sikkert vet, er spansk et romansk språk, noe som betyr at det er i nær slekt med bl.a fransk, italiensk og portugisisk. Kan du en av disse språkene, så vil du nok forstå mye.

På dette kurset gjør vi det sånn at jeg skriver alle leksjonene og grammatikken i denne tråden. Her kan dere også stille spørsmål til innholdet i leksjonen. Dette symbolet markerer gjennomgang av leksjonen: . Dette markerer grammatikken Og dette viser til leksene.
Leksene leverer dere inn i en annen tråd. Men dere må ikke se på hva de andre har skrevet, altså. Jeg legger etter hvert inn fasiten i tråden. Jeg har dessverre ikke tid til å rette lekser på PM.
IOA og Estrella er assistentlærere.

Når jeg skriver på spansk, skal jeg prøve å skrive uttalen ved siden av. Det som står uthevet er stavelsen det er trykk på.

Bokanbefalinger

Dere vil nok etter hvert ha nytte av en spansk grammatikkbok og ordbok, men dette finner man også på internett. Se lenker lenger ned.
Jeg anbefaler en av disse tre grammatikkbøkene:

Drange, Eli-Marie / Friis, Sidsel: Claro que si! Spansk aktivitetsgrammatikk (Cappelen). Denne forklarer grammatikken på en veldig enkel måte og har masse oppgaver + fasit.




Pitloun, Petr og Salkjelsvik, Kari Soriano: Gyldendals spanske lommegrammatikk. Denne er nok mer omfattende, og tar for seg grammatikken på en systematisk måte med mange eksempler. Ingen oppgaver. Prisen på de to bøkene er omtrent den samme.




Tengberg, Birgit: Ta tyren ved hornene (Damm). Den er litt dyrere enn de to andre. Den er ny, og jeg har ikke fått sett på den selv, men den skal være noe lignende Claro que si.


Spansk grammatikk på nett med oppgaver, begge disse sidene er på engelsk:

http://www.studyspanish.com/tutorial.htm
http://spanish.about.com/

En ordbok bør dere også ha. Vi har tre muligheter der:

Skoleordbok (denne synes jeg holder i massevis for nybegynnere):




Og den store, tjukke:



Denne kan man også få årsabonnement på gjennom internett.
Lommeordbok finnes også, den koster omtrent det samme som skoleordboka.

Også har vi nettvarianten:

http://www.tritrans.net/indexno.html

Fortsettelse følger.


Sist redigert av Gremli Skremli : 09-10-06 kl 21:20.
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat