Vis enkelt innlegg
Gammel 09-10-06, 14:40   #2
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring
 
Gremli Skremli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På rette sida av elva
Innlegg: 3.514
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Las lecciones de español - Spanskleksjonene

1. Lección número uno: La pronunciación - Uttale

Vi begynner med uttalereglene. Her har jeg kun tatt med de som avviker fra norsk uttale, og jeg har kun tatt med det mest grunnleggende.

C: Foran e og i: som /s/ eller lespelyd (sistnevnte kun i Spania, jeg bruker den ikke).
Foran de andre vokalene: som /k/.
CH: Som på engelsk church
G: Foran e og i: som harkelyd (tysk ach). Graden av harking er frivillig. I mange land uttales harkelyden mer som en /h/, og jeg skriver den som /h/ i lydskrift.
Ellers er uttalen som en vanlig G-lyd.
H: Stum på spansk.
J: Uttales alltid som harkelyd.
LL: Som /j/
Ñ: /nj/
O: /å/
RR: Sterkt rullende (unntak for de av oss som har talefeil. )
U: /o/.
V/B: Det er vanskelig å høre forskjell på disse på spansk. V uttales som en mellomting mellom v og b, eller som en b.
Z: Som lespelyd hvis man praktiserer det, ellers som vanlig s.

Ord med Que-/Qui-/Gue-/Gui- : Her blir u’en stum.

Lekse: (Denne skal ikke leveres inn )
Skriv ut, brett og få et familiemedlem til å høre deg i uttalen. (Dette er stedsnavn, forresten. )

Tijuana........................................... ........................ /tihoana/
Copenhague........................................ ...................../kåpenage/
Chile............................................. ........................../tsjile/
Noruega........................................... ......................./nåroega/
Argentina......................................... ......................./arhentina/
Mallorca.......................................... ......................../majårka/
Sevilla .................................................. ................./sevija/
La Habana............................................ ................../labana/ (Vokalene trekkes sammen)
Quito............................................. ......................../Kitå/
Gibraltar......................................... ......................../hibraltar/
A Coruña .................................................. ............./a kåronja/


Sist redigert av Gremli Skremli : 09-10-06 kl 14:47.
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat